fredag 3 mars 2023

Marssol och lite nostalgi


Snödropparna har fått lite sällskap av pärlhyacinter - de första för i år. Det har blivit MARS!


Marssolen har strålat i  dagarna fyra, dock inte just idag, men ljuvligt har det varit. Det blev torpet för hela slanten.


Allra första krokusen minsann som smyger lite uppe i en backe på torpet.


En liten rödaktig knopp på nya rabarbern fick en kruka över sej i solen. Så glad att den har tagit sej i år igen. Mycket trädgårdsfix blev det i veckan och mera buskklippning, detta ständiga vårfix.


Här är en avfotad akvarell (suddig bild) föreställande mitt köksfönster i Stockholm. Vårsolen strålar in och jag har vår- och sommargardinen som jag älskade. Jag tyckte så mycket om detta mönster på gardinen. Tyget köptes någon gång på det stora möbelvaruhuset ni vet...Till julen bytte jag ut den till en vit linnegardin (lakan). 


Igår var jag på "Återvinningen" i Söderköping och vad hittar jag väl där - en rejäl tygbit för 20 pix som gott och väl kan agera stor duk på torpet. Jag tycker fortfarande om detta mönster. Köksgardinen ligger nog nerpackad efter alla flyttar och jag vet inte var den är. 

En fin fredagskväll och en fin helg önskar jag er!

4 kommentarer:

Hélène sa...

Bonjour Lisa,

Quelle belle vue de votre jardin sous le soleil de Mars! et ce ciel bleu !

Cela fait vraiment du bien de voir les premières pousses dans le jardin, n'est-ce-pas, cela permet de patienter et annonce le printemps. Et ce tissu que vous avez trouvé est ravissant, motif très léger et printanier. Je suis sûre qu'il sera idéal pour vos fenêtres du cottage.
L'aquarelle est vraiment très réussie. Vous avez bien su capter la lumière. Une beauté !

Je vous souhaite un bon weekend. Prenez soin de vous

Kram Hélène

Solstrimmor sa...

Så härligt att du nu har vår på torpet! Jag vet hur du njuter och vem skulle inte göra det?
När jag ser din akvarell och sen ser gardinen, drar jag efter andan när du visar tyget, det tyg som även jag hade som köksgardin -94 och älskade! Men jag har inte mina gardiner kvar, de följde med vid en försäljning av Liljebacken, ett sommarhus jag hade en gång. Så roligt att du fick tag i tyget igen.

Ha nu en fin fredagskväll! Ska kolla Talang ikväll, då är mitt barnbarn med i en grupp dansare som bakgrund till magikern Pontus Lindman. Hemlig om de ska göra mer än dansa??
Kramar från Eva-Mari som inte FATTAR att du inte tar tag i penslarna igen!

HWIT BLOGG sa...

Vår på torpet! Så underbart! Din akvarell av köksfönstret är sååå vacker...tyget också!
Alltid lika kul att kika in till dig Lisa :)
Kram från ett blåsigt Öland & Titti

Monica sa...

Det första jag tänkte när jag såg bilden på ditt köksfönster i Stockholm var: Vilken söt gardin! Så det är inte bara du, som gillar den! Vilken jättetur att du hittade tyget, som blir en underbar sommarduk!
Din akvarell är SÅ fin; jag är så glad för min bild med en sommarbukett i en emalj-spann, som jag har här på väggen!
ha det så bra, kramar, Monica