lördag 11 februari 2023

Pelargoner och sportlovskänsla


Det är lördag och det blev sol till slut efter både snö och regn på morgonen. Nya tulpaner ger lite känsla av vår ändå.


Tidigare i veckan tog jag en tur till torpet. Där var det vitt av snö och härlig sol. Vindstilla!


Pallkragarna vilar under snön och "kattnätet".


Inne i torpköket planterade jag om pelargonerna. Det är en väldig röra nu på bordet, men solen når långt in när den visar sej.


 Sen tog jag faktiskt en promenad på vägarna kring torpet. Promenadstråk jag sällan använder numera eftersom det oftast blir skogen vid lägenheten. Denna dag var det ju vindstilla och jag fick en stark känsla av sportlov. Det var ju här jag alltid promenerade under mina sportlov tidigare. Så vackert och lugnande i solen.

Vädret är verkligen växlande och just nu är snön helt borta och det är plusgrader. Det verkar ändra sej nästan varje dag. I början av veckan hade vi ett vitt snötäcke, som snabbt försvann igen. Igår kväll snö, i morse borta! Jag är ändå glad åt solen idag och har just tagit en skogspromenad.

Ha en fortsatt skön helg!

5 kommentarer:

Solstrimmor sa...

Ja vädret kan verkligen inte bestämma sig. I morse hade det kommit en dm snö under natten och jag fick pulsa fram på min förmiddagspromenad! I sol! Nu är det så vackert ute igen. Och som du säger... sportlovskänsla. Skatorna håller på att restaurera sitt tidigare bo i trädet utanför mitt sovrum och jag kan konstatera att de verkligen är ihärdiga. Nog är det lite vår i luften allt!
I veckan får jag hem mina pelargoner som varit vintrade hos dotter Lisa. Hoppas de klarat sig i är också. Annars gör det inget, jag har haft några bakom gardinerna som ser skapliga ut... trots elementvärmen.

Önskar dig fortsatt solsken!
Kramar från Eva-Mari

Hélène sa...

Bonjour Lisa,

J'aime beaucoup le reflet vert du vase de tulipes sur le meuble blanc.
Vous avez encore un temps d'hiver avec de la neige, mais apparemment le soleil l'a fait fondre rapidement. Quelle belle ballade sur la petite route enneigée !
Vos géraniums n'ont pas trop froid dans votre cottage ?
Cette année, je me demande si je vais en planter car ces dernières années en raison des canicules, les bacs de géraniums ont cuit littéralement malgré les arrosages. Ils n'étaient pas beaux du tout !

Bon dimanche.
Kram Hélène

houseofchandeliers and vintage sa...

Vad vackert du har med det vita skåpet, tulpanerna och ljuset som lyser in. Och en fin stuga har du också, eller torp, vet inte skillnaden.
Men så härligt med alla pelargonior. Hos mig brukar jag plantera om i mars, för vi har just fått tillbaka ljuset här i Norrbotten.
Låter som en härlig promenad.
Ha det bra.
Hälsning Zara.

Monica sa...

Vilka vackra tulpaner du får tag i! Dubbla, va? SÅ vackra!
Och så fint det var vid torpet med all orörd snö omkring!
Så du har planterat om pelargonerna - jag ska ta och plantera om mina paulior i veckan!
Idag har vi haft soligt och fint väder, så idag gick jag ut och sopade nedre bilplatsen när vi kom hem från Fia. Vårstädningen påbörjad...
Ha det gott, kram, Monica

HWIT BLOGG sa...

Ja ljuset och snödropparna är här! Äntligen! Snö har jag knappt sett här på ön i vinter...men det brukar vara så. Storm väntas här i natt så februari är verkligen lurig.
Kram från Titti