fredag 18 augusti 2023

Blommor, plommon, mera åska och kultur.


Pensépelargonen har blivit utbytt mot en vanlig pelargon. Pensépelargonen har nu börjat fälla sina blommor och ska snart klippas ner. Just nu skräpar den väldigt.


Inne i köket råder fortfarande lite försommar. Pionerna har fått torka i sin kanna och jag tycker faktiskt att de är vackra fortfarande. Inte många blommor i min sensommarträdgård just nu (som vanligt alltså). 


Plommonen sjunger på sista versen och är mer än mogna.  De klarar inte att stå länge efter plockningen. Nu börjar fåglarna picka på de mjuka frukterna som är kvar och det kan man väl unna dem. Min farbror var här i veckan för fika och plommonplock.


Igår kväll var jag på en härlig konsert i kyrkan mitt i byn. En ljuvlig kväll med musik av Benny Andersson "Tack för musiken" med solosång och en god vän till mej vid pianot. Jag är glad för den lilla kultur som erbjuds. I slutet av konserten tittade solen in och det blev ett sagolikt ljus. Kyrkan ligger ju högt, jag ser den från mina fönster.

Även denna vecka har varit blandad i vädret och i tisdags fick vi mera ösregn och dundrande åska med strömavbrott dessutom. Sedan mest sol, fuktigt och typiskt augustiväder med skön temperatur. Få se om vädret tillåter lite arbetshelg på torpet.

Ha en fin fredag och helg!

4 kommentarer:

Hélène sa...

Bonjour Lisa,

Quelle bonne idée de faire sécher vos pivoines. Elles sont encore très belles et rappellent la saison.
Les prunes sont si bonnes en confitures ou tartes.

Cette année, c'est une année à fruits. Beaucoup de prunes Reine-Claude ici (finies depuis longtemps) des pêches mais qui ont toutes une maladie (taches brunes) donc que l'on ne peut pas consommer car elles ne sont pas bonnes.
Voyons l'année prochaine ce que ce petit arbre nous donnera.

Quelle chance d'avoir eu un concert dans l'église du village. Cela change de la routine n'est-ce-pas ?

J'espère que le temps sera clément pour que vous puissiez travailler au chalet et dans votre jardin et surtout pour que vous en profitiez.
Ici, il fait chaud (30°C) mais le sud de la France est touchée par la canicule (40°C). J'espère qu'ici, nous ne dépasserons pas les 30°C !

Bon weekend Lisa et prenez soin de vous (ici, il y a un nouveau variant Covid pas plus méchant que l'Omicron paraît-il).

Kram
Hélène

Solstrimmor sa...

Trädgårdar lever sina liv, ibland blommar det ena mer villigt, ibland det andra. Det är charmen! Var till dotter Lisa och hennes vilda trädgård som hon har sån vånda över att inte hinna med. Men jag tycker den är härlig! Och jag är säker på att din också är det för man blir gärna blind när man betraktar sitt eget. Njut av det som är!

Den här sommaren har jag verkligen fått lära om vad gäller vilka växter jag ska ha på balkongen. Vita flygare och svarta bladlöss... ryser bara jag skriver namnen. Misär just nu men jag sätter denna sommar inom parentes och börjar från noll nästa. Ingen mer Svartöga i alla fall!

Vi har faktiskt haft ett par härliga dagar nu. Men nästa vecka så ska det tydligen regna igen.

Ha en skön helg i din trädgård.
Kramar från Eva-Mari

Monica sa...

Plommon är ju så gott, men gillas också mycket av getingar, så man får se sig för innan man biter på ett!
Så mysigt det låter med konsert i kyrkan och jag förstår att du njuter extra mycket, du som varit i branschen! Benny Andersson-musik måste ju vara helt underbart! Där hade jag gärna varit med!
Här har vi faktiskt haft en vecka med ganska fint väder och med behagliga temperaturer. Men idag är det faktiskt 25 grader varmt, lite väl mycket för min del.
Ha det så gott, kram, Monica

HWIT BLOGG sa...

Ja detta konstiga väder! Jag längtar efter regn! Och vissa delar av landet flyter! Det är knastertorrt här...
Söndag igen och man får göra det bästa av både väder och vind :)
Kram från Titti