fredag 4 augusti 2023

Rotblöta och veckan som gick


Vi är redan inne i Augusti och vi har haft en rotblöta av guds nåde igår. Dagsregn och rejäla skurar blev det. Ändå bara 12 mm på en dag. Trodde nog det var mera. Nåväl, murgrönsviolen trivs utmärkt på balkongen och bildar långa ridåer av grönt och viol.


Av krusbären som svägerskan och jag plockade förra helgen blev en och en halv burk. Alla svarta vinbär blev också avplockade förra helgen. Ett besök hos lillbrorsan som fyllt jämnt blev det också i skvalregnet.


En snabbtur i skogen gav några kantareller till och jag grävde också upp all min potatis som här blev en god middag.


 Goda persikor från butiken får bli helgens dessert.

Jag är såååå glad att jag hann klippa gräset i onsdags innan regnet kom igår.

Senaste dagarna har tröttheten tagit över. Så passande också med alla regnskurar och att hålla mej hemma. Nu får jag ta det lite lugnare och ägna mej mera åt trädgården, medan sommaren ännu är kvar. Det är så fantastiskt roligt med besök och jag gläds verkligen, men ibland radar allt upp sej och man hinner knappt hämta andan mellan varven. Ni vet, allt servande med mat och kaffe, nattläger ska fixas etc. 

Nu hoppas jag på liiiite värme och lite mindre regn, så jag kan bo på torpet och ägna mej åt trädgården.

Ha en fin helg!

3 kommentarer:

Solstrimmor sa...

Efter mycket stök önskar jag dig en fin tid i veckan framöver. Med mer svamp och sol och lugn. Och när jag ser en murgrönsviol så tänker jag på dig!

Ha det gott.
Kramar från Eva-Mari

Hélène sa...

Bonjour Lisa,
J'espère que le temps deviendra plus chaud et que vous pourrez profiter du chalet et du jardin. En ce moment, beaucoup de pluie et de vent ici.
C'est très agréable de profiter des fruits de nos jardins et il y a tant de légumes et de fruits à déguster en cette saison.

Je vous souhaite un bon week-end.

Kram
Hélène

Monica sa...

Visst är det så, att det nästan kan bli lite mycket på sommaren! Det är ju så roligt, men man är liksom inte van...
Ja, nu önskar vi oss en lugn period med sköna sommartemperaturer. I trädgården har man ju alltid något att göra om man vill!
Din murgrönsviol är fantastisk och det låter underbart med "långa ridåer av grönt och viol!" Övervintrar du den hemma i lägenheten eller i torpet?
Må så gott, kram, Monica