lördag 26 augusti 2023

Gräsklipp och regn med mera...


Soligt och vackert på torpet  och jag har just klippt gräset. Detta skedde både onsdag och torsdag. Jisses, så tjockt gräset var, men glad att jag hann få av det.


Då kan man bara gå omkring och njuta efter avklarat arbete och konstatera att det blir väldigt mycket päron i år. 

Plocka en bukett av de blommor som finns...


Sen växlar vädret efter två dagars mild sol och regnet vräker ner. Det blir dagsregn....igen!


Idag njuter jag av torpgrannens ljuvliga tomater som jag fick med mej igår efter födelsedagskalaset hos dem.

En lite märklig sommar blev det och inte så många sovtimmar på torpet i år, även om jag är där nästan varje dag. Ständigt nya regnväder på gång, så även idag. Jag njuter ändå och ser fram emot svampen och att all växtlighet hämtar sej så fint. 

I övrigt följer jag debatten om den hotade kulturen i min kommun Norrköping där kommunstyret (M,L,Kd, SD) vill lägga ner både konserthus och symfoniorkester med mera. Allt ska säljas ut! Man ryser och förfäras!

Ha en fin helg! 
 

2 kommentarer:

Hélène sa...

Bonjour Lisa,

Quel charmant endroit ! Je comprends que vous vous y sentiez bien et que vous aimez passer du temps dans votre chalet. Tout est bien vert et la récolte des poires est prometteuse ! Avec la pêche, la poire est mon fruit favori :o)

Quel dommage de vouloir supprimer la salle de concert et l'orchestre. Il est important de conserver une vie culturelle dans une société de plus en plus aseptisée où tout se passe via les écrans. La culture est un lien entre les gens, elle permet un vrai contact, elle encourage le partage, forme et élève les esprits, apprend aux jeunes qu'il y a autre chose que le numérique. Que serait la vie sans art ? sans musique, sans peinture ? sans sculpture ?

J'espère que votre lutte pour garder l'orchestre et la salle de concert se soldera par un succès.

Bon dimanche et profitez-bien du chalet.

Kram
Hélène

Monica sa...

Förstår att det är jobbigt att klippa gräset hos dig, du har ju dubbelt så stor tomt som jag här och säkert mycket frodigare gräs - här är ju bara sand. Men visst köpte du en ny gräsklippare härom året?
Härligt med stor päronskörd; fick du inte något tips på någon marmelad man kunde göra av päron? Man vill ju gärna kunna bevara sin skörd...
Så härligt att din lägenhet ligger så när ditt torp, att du kan vara där nästan varje dag utan att sova över där!
Skandalöst att vilja lägga ner både konserthus och symfoniorkester! Vi människor behöver kulturen i alla dess former!
Ha det gott, kram, Monica