torsdag 27 juli 2023

Flera skördar - bjudna och objudna gäster


Inte många blommor  i trädgården nu, men denna lilla raring växer och blommar för fullt. Skottet som jag tog från den övervintrade pensépelargonen. Så glad för denna! 


Den lilla rödlöksskörden är nu bärgad. Kanske en tredjedel av vad det brukar bli. Nåja, man får ju vara glad för det lilla.


Krusbären snoppade och klara. Det blir säkert marmelad.


En snabbtur till skogen för lite mera blåbär och vad hittar jag väl där!!! Kantareller!!! Alldeles vid stigen stod de. Liiite torra, men ganska stora ändå. Hoppas på flera så klart. Jag ska bjuda på dem ikväll när jag får en rar gäst som är på väg just nu. 


Gäster som däremot inte är bjudna är dessa vidriga bananflugor! De verkar ha invaderat mitt kök. De är överallt. Jag har skålar uppställda med vatten, diskmedel och lite vinäger och där samlas de i mängder och.....drunknar.

Önskar er ett fint slut på juliveckan!
 

5 kommentarer:

Evas Pyssel sa...

Åhhh kantareller !! Måste ut i skogen och kolla. Dem vill man ju inte missa. Och du har skördat lök, så nu blev jag mer mer inspirerad. Måste kolla om det är dags att skörda här med. Visst är det en rolig tid. Man får belöning för allt pyssel med sin trädgård. Sååå tacksamt !!!
Ha det gott önskar Eva

Hélène sa...

Bonjour Lisa,

Quelles belles chanterelles et groseilles à maquereaux ! vous allez vous régaler.
Bien sûr, les mouches/moucherons sont désagréables et ne sont pas les bienvenus dans une maison !

Ici, enfin, la pluie tant attendue est là. Des grosses averses qui vont faire un bien fou à la nature !
Je suis heureuse que nous ayons échappé à la canicule qui sévit dans le Sud de l'Europe. Les températures sont agréables en ce moment et j'apprécie.

Passez un bon weekend

Kram
Hélène

Monica sa...

Åh, du har hittat kantareller! Vilken lycka! Härligt att du bor så nära en skog att du kan ta dig en tur då och då! Mindre trevligt är det förstås med bananflugorna! Hoppas att den plågan snart försvinner! Du tar ju död på en hel del i alla fall!
Krusbärsmarmelad låter spännande, det har jag aldrig smakat!
Vilken tur din gäst har, som får njuta av färska kantareller!
Ha det så gott, kram, Monica

Solstrimmor sa...

Åh så bra att du åtminstone fick skörda några rödlökar! Men det kan ju vara så att inte alla år är lökår? Säger en som aldrig odlat lök överhuvudtaget, hihi! Härligt att du ändå kan plocka krusbär och... kantareller! Grattis!

Så tråkigt att du drabbats av bananflugor! Så irriterande och äckliga. Enda lösningen vad jag vet, är ju den du använder dig av. Hoppas du får bukt med dem innan du blir vansinnig!

Önskar dig en fin fortsatt utomhushelg. Sol och regnskurar avlöser varann här och jag njuter av den alldeles lagoma temperaturen.

Kramar från Eva-Mari

HWIT BLOGG sa...

Ja värmen och alla flugor! USCH! Du har fått en fin liten skörd trots allt, här växer ingenting!!
Njut av lördagen :)
Kram Titti