fredag 13 oktober 2023

Höstliga glädjeglimtar


Som jag nämnde i förra inlägget har min New Dawn-ros steppat upp efter sommaren och levererar den ena rosen efter den andra. Så ljuvlig den är och en glädjeglimt i en alltmera mörk och hotfull värld.


Torpträdgården antar lysande höstfärger och jag är så glad att jag lyckades klippa gräset i tisdags innan regnet kom.


Solen i mitt kök som är låg och når långt in...


Lysande höstdekorationer i en blomsterbutik i veckan.


 En av skogspromenaderna i veckan - jag hittade SVART TRUMPET! Det är ett så märkligt svampår, man hittar svamp på de mest otippade ställen och Svart trumpetsvamp har jag inte hittat sedan 80-talet! Jag hittar aldrig mycket åt gången eftersom det går väldigt mycket folk i "min skog". Många "svamptjuvar" finns här alltså.

Önskar er en härlig hösthelg med många glädjeglimtar!

4 kommentarer:

Hélène sa...

Bonjour Lisa,

How lucky to have found trumpets of death (black trumpets). These are the mushrooms that we always found at the end of October in "our" forest.

Yes, nature is there and continues to offer us little wonders. It is comforting, immutable, imperturbable, and that is reassuring in these times of violence, hatred and barbarism.

Have a great fall weekend. Here, we're waiting for the rain.
Kram
Hélène

Solstrimmor sa...

En helt bedårande ros! Varje gång jag ser en New Dawn-ros tänker jag på mors fantastiska rosenvägg som varje år var överväldigande i både omfång och blomrikedom. Och mor hade absolut inget trädgårdsintresse alls och skötte inte om dem ett dugg. Klippte vad jag minns aldrig ner dem heller. Visst är det märkligt?
Även jag kan glädjas åt att solen står lägre. Skiner in i mitt vardagsrum nu. Precis i rätt årstid och när man mäktar med den.

Grattis till dina svarta trumpeter. Har aldrig hittat såna! Hoppas de var extra goda.

Ha det gott.
Kramar från Eva-Mari

Monica sa...

Nu har jag missat ett inlägg hos dig igen! Varför fungerar inte Bloglovin, där jag alltid har sett, när någon jag följer har gjort ett nytt inlägg!
WOW, du är ju en riktig kändis! jag vet ju att du sjungit med Sven-Bertil Taube, men nu ser jag att du sjungit på allsång på Skansen också ! Och du milde, så snygg du var!!!
Raffig med rött hår, wow! Förstår att du sörjer och Lasse Berghagen,det gör nog i och för sig nästan alla i Sverige, det var ju omöjligt att inte gilla honom! Vilken låtskatt han lämnar efter sig!
Sen är jag imponerad av din svampskörd! Även om det bara blir lite varje gång, så måste det bli en del till frysen att njuta av i vinter! Svart trumpetsvamp har jag aldrig hittat!
Ja, man orkar inte lyssna på alla nyheter, man blir ju så nerstämd. Ska människor aldrig lära sig att leva i fred med varandra?
Må så gott under ditt duntäcke, jag njuter också under mitt!
Kramar, Monica

Monica sa...

Vilken underbar ros New Dawn är! Ljuvt rosa och ganska stor! Och vi behöver omge oss med vackra saker i denna krigiska värld och med skjutningar även här på hemmaplan.
Så vacker bild du visar med trädet med de hängande grenarna mad guldglänsande blad!
Ett fönster inomhus, som du har i köket, hade Vivi både på Humlebacken och på Schaggarp och även nu på Strandbacka! Ni har nog lite samma smak! Och det är ju SÅ snyggt!
Ha en skön helg, vi få hoppas att vinden mojnar snart!
Kram, Monica