fredag 10 november 2023

Fredagskväll med ljuslyktor och pasta

Det är fredagskväll efter en mycket regnig och mörk vecka tittade faktiskt solen fram idag och man såg blå himmel! Så härligt! Det blev en liten tur till Söderköping. Nu har jag tänt mina lyktor och den på bilden är ju nyast och favorit just nu. 

På spisen står en gryta med pastasås som jag just lagat. Det är ett gammalt recept som följt mej genom åren. Jag ändrar lite beroende på vad jag har hemma. Den räcker till minst fem portioner, jag fryser ju in.  Den är vegetarisk, ja, faktiskt vegansk. Här är receptet:

1 hackad gul lök brynes i rapsolja med

2 pressade/finhackade vitlöksklyftor 

2 paket krossade tomater, (samt lite vatten som man sköljer ur förpackningarna med.)

1 squash i bitar

1 buljongtärning (grönsaks)

2 morötter i bitar (eller någon annan ex. rotfrukt, eller bönor)

Krydda med svartpeppar, salt, paprikapulver, cayennepeppar. 

Låt grytan puttra på låg värme i ca 30 min. tillsätt sedan

1 burk kronärtskockshjärtan (dela varje i fyra delar)

Här tar jag av grytan och låter den svalna lite innan jag äter med pasta av valfri sort, samt riven ost, ev. burratamozarella. 

Detta ska jag njuta av ikväll. 



 På min balkong har jag ljusslingan året runt och jag har tänt den ikväll. Advent får vänta. Jag njuter dessutom av lärken som nu blivit gulare i barren.

Ha en skön fredagskväll och helg!


4 kommentarer:

Solstrimmor sa...

Grytor är toppen! Ska testa med squash och kronärtskocka, som ju är en favorit.
Ha det gott i ditt bo!
Kramar från Eva-Mari

Monica sa...

Den där pastasåsen låter väldigt god och kan ju varieras efter vad man har hemma! Antecknar i minnet! Visst är det bra att laga mycket och frysa i lagom stora portioner, så gör jag också! Så slipper man laga mat varje dag...
Din nya lykta är jättefin och det påminde mig om att ta fram de små lyktor jag brukar ha på soffbordet och tända på kvällarna när man sitter där och ser på TV!
Mysigt med ljusslingan på din balkong - går den på batteri eller är det solceller?
Här har det varit gråväder hela dagen, riktigt trist höstväder.
Hoppas på bättre väder i helgen!
Kram, Monica

Hélène sa...

Bonsoir Lisa,

Nous avons à peu près la même recette vous et moi. Je cuisine aussi ce genre de sauce pour les pâtes car il n'y a rien de meilleur que le fait-maison, n'est-ce-pas ?
Ici, beaucoup de pluie aussi mais pas autant que dans le Nord de la France où les gens sont inondés depuis plusieurs jours car il a tellement plu que toutes les rivières débordent. Je plains ces pauvres gens.
Cet après-midi, il n'a pas plu alors j'ai pu faire un peu de nettoyage dans le jardin. C'était agréable de respirer un peu d'air frais.
C'est l'époque où l'on apprécie la lumière des bougies qui réchauffent les coeurs et où l'on fait du feu dans la cheminée si on en a une (ce qui est notre cas).
Je vous souhaite un bon weekend/

Kram
Hélène

HWIT BLOGG sa...

Goda grytor och mysiga kvällar är ett måste i november! Och en hel del ljusslingor i mörkret :)
Ha en fin söndag Lisa...
Kram Titti