fredag 17 november 2023

Småstjärnor, pyssel, snö och dikt


I den grådaskiga veckan plockade jag fram några små stjärnor för att förgylla novemberdiset lite.


Jag har visst en förkärlek för girlanger och mina stjärngirlanger har åkt fram i fönstret. Här syns grådagern tydligt utanför.


Lite nytt har jag pysslat. Såg en mobilmodell på nätet som jag inspirerades av och det blev denna, med bygeln från en BH som hållare. Ja, man tager vad man haver. 


 I natt kom den första snön och det var plötsligt lite ljusare och dessutom en försiktig blek sol. Några få flingor har vi fått tidigare, men inget som legat kvar. Så härligt när det blir lite ljusare och igår kom vinterdäcken på - så lämpligt.

Jag avslutar med att presentera dikten som jag tonsatte för några år sedan. Dikten fann jag i ortstidningen och damen som jag sedan ringde upp och fick jag ett fint samtal med. Hon heter Margareta Evefalk. Någon frågade efter hennes namn. Vilken fin dikt detta är:

NOVEMBER
Kan man skriva nåt fint om november
med regnstänk på rutan och inte nån sol,
med kortare dagar och lampan tänd,
lika grått som november i fjol?

Kan man sjunga en sång om november,
när man bara längtar till ännu en vår
och när lera och smuts på stövlar och skor
på tamburens golv sätter spår?

Jo, det finns mycket skönt i november
med dimmor, som bäddar med mjukaste grått
och allt i naturen får vila en tid,
bara människan jämt har så brått.

Det finns många små ljus i november,
som lyser långt fler än du nånsin kan tro.
En kväll såg jag hundratals lågor,
där de döda nu vila i ro.

Och i slutet av mörka november
ser du stjärnor i fönster och stakar man tänt.
Hos så många i mörkret nu lyser ett ljus,
för nu kommer den tiden, advent.

Ha en fin fredag och helg!

4 kommentarer:

Solstrimmor sa...

Underbar dikt! Tycker om dessa dikter skrivna av "vanliga" människor. Skulle vara roligt att höra din tonsättning!
Här har det också smugit sig på nåra kransar och hängen. Man kan inte låta bli. Dessutom är advents ankomst så sen i år så vi kan nog tillåta oss att smyga upp stjärnor och stakar lite i förtid.
Lite snö har vi som ligger kvar. För mig får det gärna snöa rejält. Älskar det vita vackra!

God helg till dig också.
Kramar från Eva-Mari

Hélène sa...

Bonjour Lisa,

Votre mobile d'étoiles et de croissants de lune est très réussi ! rien de tel qu'un esprit créatif comme le vôtre pour utiliser ce que l'on a sous la main et réaliser de belles choses comme ce mobile ou des guirlandes d'étoiles.
Vous devez apprécier un peu plus de clarté et le ciel bleu même si la neige est tombée. La neige rend le paysage plus beau, féérique.

Ici, il pleut, il pleut presque sans discontinuer depuis 4 semaines (à l'exception d'hier après-midi où le soleil a fait une apparition).
Le ciel est très bas, gris, morne chargé de gros nuages.

Passez un excellent weekend Lisa et attention sur la route s'il y a de la neige.
Kram
Hélène

Monica sa...

Du har den fantastiska förmågan att göra vackra små saker, som piggar upp i gråvädret!
Jag kan bara titta och förundras, den förmågan har jag inte alls...
Dikten var verkligen fin, hälsa författaren det!
Skulle gärna höra din tonsättning av den med din sång!
Kram, Monica

HWIT BLOGG sa...

Åhh vilken vacker och tänkvärd dikt...ja lite stjärnor förgyller denna dystra och mörka tid. Jag ska nog tjuvstarta julen redan nästa helg :)
Varm kram från Titti