torsdag 18 april 2024

Mera aprilvinter och trädgårdsminnen

Så var det dags igen - SNÖN VRÄKER NER och det är 18 april! Nollgradigt och vintrigt. Ska aldrig detta snöande ta slut?! 

Jag drömmer mej bort från eländet och tänker på min trädgård och vad som väntar framöver. Nästan alla mina växter bär på minnen:


Stjärnflockan kommer från min mosters kolonilott - en stor favorit.


Rhododendron som hade 21 blommor i somras, fick jag efter första konserten med min kör! Tänker ju på dem varje gång jag ser de ljuvliga blommorna.


En gammaldags rosenbuske - en födelsedagspresent av brodern med fru. Så otroligt rikblommande och vacker.


Konvaljer från "Nödåret". En äldre man vid min mosters koloni klagade alltid på växtligheten och sa att "i år blir det säkert nödår". Några plantor från honom finns i mitt grus på torpet.


Krollilljor från min pappas ställe. Ett år lyckades jag få dem att blomma. De kommer upp, men sen lyckas liljebaggarna alltid förinta dem. Jag hoppas varje år!


En stolt Spetsmössa kommer från min farbrors hus sedan de flyttade därifrån 2004. 


Älskade pioner! De till vänster är från de äldre grannarna på torpet, som bara bodde något år när jag flyttat in. Den i mitten fanns ganska nyplanterad av torpets förra ägare. De längst tillhöger grävde jag upp från mitt hyrda torp i Vagnhärad. 


 Kaprifolen som hänger över staketet från en av torpgrannarna. 

Härliga minnen i min trädgård som förhoppningsvis snart ska vakna, trots att det snöar ymnigt just nu. Det blir en lugn innedag här idag.

Ha en fin dag med eller utan snö!

5 kommentarer:

Evas Pyssel sa...

Likadant här, snö snöblask. Inte roligt alls. Men ikväll var gräsmattorna gröna igen. Tack för det ! Nu hoppas vi på vårskönt väder. Plocka vårblommor , lyssna på fågelkvitter ja du vet !!!
Kram Eva

Solstrimmor sa...

Vilken växtskatt du har i din trädgård. Så roligt för dig att minnas vad de härstammar från.
Här har vi klarat oss utan snö. Men kyligt är det. Men snart så.

Önskar dig en skön helg. Hoppas du målar lite mellan varven till stugan!!
Kramar från Eva-Mari

Hélène sa...

Bonjour Lisa,

Je vois que vous avez aussi de beaux souvenirs vivant dans votre jardin. Bien sûr, cela ne remplace pas les personnes qui nous ont donné les plantes ou qui y sont associés mais à travers elles, elles vivent encore un peu n'est-ce-pas ?

Ici, nous n'avons pas de neige mais il fait froid. Après les 22°C du weekend dernier, il fait à peine 11°C et le vent est glacial. On dit que la neige est bénéfique aux jardins donc il faut penser que votre jardin sera splendide le mois prochain !

Passez un weekend paisible
Kram
Hélène

HWIT BLOGG sa...

Ja iskalla nordliga vindar. Snöblask ibland. Näe april är verkligen lurig :) Härligt att du bjuder på så många sköna blombilder - det finns hopp :)
Kram från Titti

Monica sa...

Men åh, så trist att ni fick snö igen! Men nu måste det vara sista gången...
Så många olika växter du har vid ditt torp och så underbart med allt du förknippar dem med! Här har jag bara mina föräldrars röda ros, som är ett minne från flydda dagar, men ack så kär!
Ha det gott, kram, Monica