fredag 26 april 2024

Vår eller vinter?


Nu står det verkligen och väger. Ska det blir någon vår, eller ska vintern fortsätta? Gullvivorna har i alla fall kommit och en bukett pryder mitt kök. 


Trots kylan åkte väninnan och jag till plantaffären och köpte penséer - äntligen! Vi har väntat i det längsta. Nu står de både på torpet och vid min entrédörr.


Lite sol har vi haft, även om kylan har dominerat. Min Oxalis blommar så fint när det är ljust.


Några rönnkvistar fick följa med hem efter skogspromenaden. Blåbärsriset har stora knoppar i skogen och annat är på gång, men sent är det nu, med allt. 

 I morse vaknade jag upp till detta! Mera snö igen alltså! Temperatur på nollan, men i skrivande stund har nästan all snö smält bort då det är några få plusgrader igen. 

Envist är det med detta snöande och kylan som aldrig vill släppa. Det känns ju som om vi blivit snuvade på våren i år. Det blir kanske sommar med en gång!?

Ha en fin helg!

3 kommentarer:

HWIT BLOGG sa...

Ja ena dagen frost och nästa dag 20 grader och soligt! Vilken märklig vår vi har!
Önskar dig en riktigt solig och skön söndag :)
Kram från Titti

Hélène sa...

Bonjour Lisa,

Quelle belle floraison de votre Oxalis. Je n'ai jamais eu ce genre de plante. A dire vrai, je n'ai aucune plante d'intérieur dans la maison. Le jardin est là pour me permettre d'admirer la nature. Votre jardin n'est pas à votre porte alors je comprends que vous vouliez avoir des plantes à admirer en attendant vos visites au chalet.

Ici, le temps s'est radouci après une semaine très froide et pluvieuse. Aujourd'hui il pleut (pour changer !)

Je vous souhaite une belle semaine avec un peu de soleil et une hausse des températures qui dira que le printemps est enfin là !

Kram
Hélène

Monica sa...

Haha, jag kommenterade just ditt förra inlägg och skrev, att nu var det säkert sista gången ni fick snö i vår! Och så läser jag detta - snö IGEN!!! Men den försvann i alla fall kvickt.
Idag, 30:e april har vi faktiskt drygt 19 grader varmt här! SÅ skönt! Jag vet ju att du inte heller gillar när det blir för varmt, så nu njuter jag!
Var just ute en stund i trädgården och nu växer det med en rasande fart!
Önska dig en skön Valborg och första maj!
Kram, Monica