fredag 5 april 2024

Veckan efter påsk och god gryta


Påsken har passerat och vi fick ett par dagar med sol, som syns här. Hela 12 plusgrader i måndags och det blev en del vistelse i trädgården. 



Dagen efter blev det snöstorm och -2 grader! Dessa snabba växlingar blir man ju helt knäpp av!


De räddade vårblommorna är snart utblommade, men påminner ändå om att det är vår.....nånstans.


Alldeles nyss på torpet såg det ut så här efter flera dagars snöande och kyla, men idag smälter snön....


 Jag tänkte bjuda på en smidig och god kycklinggryta mitt i aprilvintern. Bara 3 (!) ingredienser dessutom. Varsågod:

Kycklingkött  ca 300- 400 gr

Wokgrönsaker en halv påse

En förpackning Keldas Thaisoppa

Bryn först kycklingen och krydda med salt och peppar. Bryn sedan wokgrönsakerna och krydda. Blanda alltsammans med soppan. Låt puttra en stund. Servera gärna med ris eller pasta. 

Det är fredag och jag förbereder årets plantförsäljning i morgon i en bygdegård där jag säljer mina kort, samt en del pelargonskott som jag skolat om. Jag ska köpa tomatplantor. Hoppas på mycket folk och noll snö!

Ha en fin fredag och helg!

5 kommentarer:

Solstrimmor sa...

Nu behövs verkligen en värmande gryta! Tack för receptet, det ska provas å det snaraste.
Ha en fin helg trots grårugget!
Kramar från Eva-Mari

Hélène sa...

Bonjour Lisa,

J'espère que le temps sera propice à la vente des pousses de géraniums et de vos cartes.
ici aussi, le temps est absolument chaotique. Beaucoup de vent et des trombes d'eau et aujourd'hui un pic de chaleur est prévu ! 24 °C ! le temps est devenu aussi fou que les Hommes.
Bon weekend et bonnes ventes !

Kram
Hélène

HWIT BLOGG sa...

Ja ena dagen sol och nästa snöstorm...var är våren tro??
Men det där receptet ska jag testa! Ser jättegott!
Kram och ha en fin söndag...
Titti

Barwitzki sa...

Åh ja, det har varit några galna väderhändelser de senaste veckorna.
Vi hade väldigt tur som hade fantastiskt solskensväder på påsk... mina barn frös i Milano.
Våren är på god väg här och jag hoppas att det inte blir mer frost för träden blommar redan.
Din kycklinggryta ser jättegod ut,
precis vad jag behöver till lunch.
En varm hälsning till dig från Viola

Monica sa...

Mums, den grytan skulle jag gilla! Älskar thaimat och kyckling är ju alltid gott! Den ska jag göra, tack för receptet!
Hoppas verkligen att ni slipper mer snö nu!!! Här är det full vår med temperaturer på14-15 grader.
Kul med er plantförsäljning och där man tydligen även kan sälja/köpa dina kort! Jag tittar på ditt inramade kort varje dag här!
Ha det gott, kram, Monica