fredag 29 mars 2024

Påskstämning


Påsken har börjat och fredagen är inte lika lång som när man var liten, nej ingen större skillnad på påskdagarna nu. Lite påskpynt från påsklådan och någon påsklilja skapar stämningen. Ikväll ska jag lyssna på Johannespassionen på TV. 


I torpträdgården dyker de första vårblommorna upp - både Scilla, Porslinshyacint och ett litet embryo till vitsippa har också visat sej - hoppfullt!


Min Ormhassel har blivit till påskris vid entrén...


Lite tete a tete som klarat kylan galant!


Veckan började inte så vårlikt. Nej, nästan chockartad med ett vitt snötäcke och man vänjer sej visst aldrig. Snön försvann snabbt, tack och lov. Sen har det växlat mellan regn, sol och lite blåst.

Det blir en lugn och skön påsk med lite trädgårdsarbete, beroende på väder, samt något gott att äta och sill och potatis förstås - första i år. 

Önskar er alla en glad och vårlig påsk!


 

4 kommentarer:

Solstrimmor sa...

Avundas dig din mysiga entré som du smyckat så fint och inbjudande. Här blir det bara en björkriskrans på ytterdörren.
Nu har snön smält här i centrum och snart tar jag fram cykeln. Den dagen längtar jag efter. Vilken frihet det ger!
Lugn helg hos mig också, alla de mina firar påsken i Grövelsjön i år.
Ha det gott och god fortsättning på påsken.
Kramar från Eva-Mari

Monica sa...

Du är så duktig på att få din entré att se vacker och välkomnande ut! SÅ fint!
Sen måste jag le lite när jag ser bilden med pingstliljan och påskäggen - - vet du att vasen som pingstliljan står i är en s.k. E-kolv (eg. Erlenmeyerkolv), som jag använt mycket i mitt jobb som kemiingenjör! Den är ju så fin till blommor, synd att jag inte tänkte på det när jag jobbade, så hade jag kunnat ta hem en...
Hoppas verkligen att ni slipper mer snö nu!
Kram, Monica

Hélène sa...

Bonjour Lisa,

C'est une charmante et simple décoration de Pâques que vous avez chez vous. ce n'est pas la tradition ici de décorer la maison pour Pâques.

Je vois que nous avons un temps qui ne ressemble pas au printemps, vous de la neige et chez nous un temps épouvantable toute la semaine et cela va continuer la semaine prochaine. Que d'eau, que d'eau !

Je vous souhaite un bon dimanche de Pâques et régalez-vous avec votre menu traditionnel de hareng et pommes de terre.

Kram
Hélène

HWIT BLOGG sa...

Ja påsken försvann i ett nafs! En ny vecka stundar igen...snart är det väl midsommar innan man fått in vinterjackan :) Huuuu...
Ljuvliga bilder du bjuder, sååå vårfint och pyntat du har hos dig!
Ha en finfin vecka...
Kram Titti