söndag 22 januari 2012

Några blandade intryck från FORMEX



Tillbaks till sköna landet efter intensiva dagar i Stockholm och Formex.

Hela huvudet surrar av intryck, precis som det brukar bli efter gigantiska mässor.

Här följer en mycket liten bråkdel av de intryck jag lyckades fånga. Bilderna är oredigerade och ljuset och skärpan inte det bästa. Syftet är bara att ge en liten glimt av hur det ser ut i en del av inredningsvärlden sedd genom mina ögon, förstås....


Självklart fanns där en aning av vår i vissa attribut, såsom vårblommorna här ovan! Jag kan också tillägga att korgar sågs i många varianter, en del kraftiga och så stora att man kunde krypa in i dem....

Många möbler i plåt fanns - här ovan några byråar/skänkar....
 En populär accentfärg verkar ju vara just turkos - vacker när den är lite "trött" i färgen....
 Den klassiska "Fladdermusfåtöljen" i lite olika utföranden både i läder och kittfärgad kanvas. Den sågs även i vitt fårskinn.... Ser ni fågelmotiven på kudden? Mycket fågel var det, både på tyg, tavlor och som figuriner....
 Möbler i plåt a la industri, samt en del andra innovativa lösningar...

 Färgexplosioner i kombination med det lite ruffiga och avskavda. En blandning av färger och mönster, som lätt kan bli för mycket. Klockan är jättestor och jag blev  mycket förtjust i den...
 Visst finns romantiken kvar i lite olika skepnader, både med rosa, ljusgrönt, vackra tapetväggar och skönt formade soffor...
En ljusrosa färgställning, typ "lingon & mjölk" sågs lite här och där - snyggt i rätt sammanhang!
I övrigt var det många upprepningar man sett tidigare år, möblerna, zinkföremål, ljuslyktor m.m
Självklart hade Ernst Kirchsteiger en egen monter med den egna designen, som man känner igen från en del av hans inredningsprogram i TV. Han satt själv där, avspänt i en stilren trädgårdsstol i samspråk med någon, men jag valde att inte fota just där...hm.:)!

Det kommer att ta några dagar att smälta allt och att vila trampdynorna.
Violan och ett par andra pigga damer och jag har kamperat ihop några dygn och givetvis gjorde vi Stockholm på vårt vis och jag hann även luncha med en av mina tidigare stockholmsgrannar.
Härligt intensiva dagar!

TACKAR för alla rara kommentarer i förra inlägget! Jodå, lampfoten är sprayad och bild kommer inom kort!
Ha en skön söndagskväll!

19 kommentarer:

Susanne sa...

en dröm att få åka dit,,,men det blir nog bara en dröm...Härliga bilder...Kram

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Det var roligt och se dina bilder, du har fotat mycket som jag inte sett på andra bloggar. Jättefint ser allt ut, att du har ont i fötterna är inte konstigt.
Kramar
AnnaMaria

Monica sa...

Tack för titten, väldigt roligt att se alla foton! Och vilka trevliga utflyktsdagar att minnas:-).

Elna sa...

Härliga bilder du visar och den turkosa färgen gillar jag. Jag har hittat hit via Tigers tassemarker för jag tog bort min blogg i tisdags av misstag så nu har jag fått börja om från början och snälla Tiger sa att jag kan gå igenom deras blogglista.

Kram

Vintage House sa...

Hej
så mycket inspiration du ger med dessa bilder.....
förstår att det är många itryck som måste lägga sig,,,
ha en skön kväll
kram
sandra

STENLYCKA sa...

Välkommen hem och tack för alla vackra bilder och information vad som är på gång. Kul för oss som inte var där.
Nu får du vila dig och må så gott!
Kram Raina

The Secret Garden sa...

Härliga bilder du visar.
Vore roligt att vara där och se själv.
Det andra huset här på gården, det som nu bara fungerar som nåt slags förråd...skulle jag kunna göra nåt av (ser indredning framför mig)
synd att jag bor så långt norrut.

Vardag och flärd sa...

Ja, det var mycket! Jag vill ha en fladdermusfåtölj! Kul att de finns igen!
Kram Eva

Vida sa...

så vackra bilder du bjuder på..ser underbart ut..gillar klockan och de vägghängda skåpen bilden under;) härliga färger;))

hoppas du hade roligt vännen;))
Vidakram

Lily sa...

Mycket fint du visar! Underbara skänkar och byråer..

Ha det gott

Kram Lily

Vitt hus med svarta knutar sa...

Det verkar som du haft en härlig och inspirerande helg! Det är roligt att få massor av intryck, det behövs ibland för att ruska om lite i gamla tankebanor=)

Ha en fin kväll!
Kram,
Regina

Norregård sa...

Tack för att du tog mig med:)

Kram Malin

Solstrimmor sa...

Så kul att få lite ögongodis så här på söndagskvällen! Mycket fint ser jag och blir sugen på! Öronlappsfåtöljen... åh, så härlig!'

Kan tro att fötterna är ömma efter så många dagar i storstan.

Kram Eva-Mari

Tinas bo sa...

Underbara bilder!!
Måste vara fantastiskt att få vara där och insupa all inspiration... lite jobbigt oxå kanske...
Förstår att du måsta smälta alla intryck du fått...
och att du måste vila dina ömma fötter...

Ha en bra start på veckan
Kram Tina

Snäckskalsdalen. sa...

Häftigt och vilka fina bilder och dom var helt annorlunda än de jag sett på andra bloggar, inte en bild var samma! Det är roligt att man fastnar för olika saker. Och oj så många vackra saker du fått med, det är ju inte utan att man blir köpsugen....
Förstår att det är mycket att smälta, men nu är du hemma i lugnet igen!
Agneta kram

Eleonora sa...

Oj så mycket du har sett och upplevt på Mässan. Förstår att de snurrar runt i skallemejan efter ett sånt här besök. Roligt med alla bilder du visar även om man själv inte skulle kunna tänka sig att göra några inköp av den här stilen. Väldigt mycket nytänk. Kul för den som gillar.

Nu kan du koppla av och njuta av lugnet där hemma. Kram på dig

Monica sa...

Härligt att möta vårens trender!
Fast jag, som gillar det rena och avskalade, tycker bäst om den svarta ljuskronan på sista bilden...
Kram, Monica

kulturkurs för seniorer sa...

Hej elisabet Tack för bilderna från mässan Kul att fladdermusfåtöljen är på väg tillbakak för en sådan hade vi under min barndom, en svart som jag satt i när vi tittade på Tv under 50 talet kram från kulturdamen Kristina

gamla skolan sa...

Det måste vara roligt att bara gå omkring där och låta sig inspireras !!! Jag ser jättemycket i dina bilder som jag gärna skulle vilja ha .
Tack för du delar med dig , till oss som inte hade möjlighet att vara där !
Kramar // Susanne ♥