tisdag 18 augusti 2015

Balkongen


Som om det inte vore nog med växtlighet, har jag även en hel del på min balkong. Här växer det också så det knakar. "Million bells" till vänster har haft löss, så den hoppas jag har tagit sej i kragen efter såpvattensprutningen. Den är verkligen jättesöt med ljust rosa, dubbla blommor...! 


Annars är det mest tomater på balkongen. De växer mej snart över huvudet, men själva tomaterna (små körsbärstomater) verkar inte växa särskilt mycket. De flesta är som små ärtor....
Plantorna på bilden har jag själv frösått.


På den köpta plantan syns en hel del. Här är de största, men många små ärtor här också!
Jag som tänkte mej en sommar med egna tomater.... 


Och där står en av mina vildpelargoner - Fragrans  - en växt- och blomvillig sak som gärna blommar med små, vita blommor.

Ännu en ljuvlig sensommardag med sol och blå himmel. 
I eftermiddag blir det torpet och vattningen där.

Ha en fin tisdag!

10 kommentarer:

Hajan sa...

Det är ju trevligt och gott med dessa tomater. På mitt förra boende där hade jag 2 plantor med tomater. Men de misskötte jag, man skall ju plocka bort skott på dem. Men jag plockade fel så det blev inga frukter där heller. du är ju så duktig med allt , torpet får vi inte
glömma. Det är som en berättelse från förr, älskar de reportagen också.
ha, ha jag har haft städning här i dag, jag erbjöd kaffe eller något att dricka. men de ville inte ha något, så jag har suttit i min berså
själv och fikat. Underbart ,nu skall jag fixa alla räkningar
det ¨är inte lika underbart, men ett måste.Gud vad jag pratar, ha det så bra.

Meta sa...

Det växer verkligen massor i år mycket vatten och nu värmen gör att det exploderar över allt och det blir så frodigt. Man får vara med och vattna för blåsten och den heta solen gör att det torkar ur fort. Tomater det är då inget att vara lycklig över i sommar även fast jag har växthus så blir det inte mycket. Har fått köpa lite i butiken i sommar. Nu får vi ställa hoppet till nästa odlingssäsong
Ha det gott bland din vackra grönska
Kram Meta

Monica sa...

För mig, som älskar balkonger, den där ute-inne-känslan, är din balkong en riktig oas! Där skulle jag tillbringa mycket tid om jag bodde där.
Här är man inte ute mer än nödvändigt idag! Det blåser halv storm för andra dagen i rad och luften är full av yrande björkfrön! Hoppas att blåsten åtminstone gör, så att björkfröna skakas ut träden...
Vattna får vi också göra inget regn och dessutom torkar ju blåsten ut också!
Men varmt och soligt är det!
Ha det bra, kramar, Monica

House and Garden by Bia sa...

Så fint !!!....tomater var det ett tag sedan jag hade här på torpet...skriver också om växter i mitt senaste inlägg...men mest blommor ;))
Nu ska det bli sol och varmt i en vecka...härligt !!
Så nu får vi njuta några dagar igen...
Kram bia

House and Garden by Bia sa...

hej igen !
Ville bara tala om att pionbilden och dom andra med förresten är tagna i Juli månad...men pionen blommar först i juli...det är ju ganska sent ändå ;))...
Ha en fortsatt fin kväll...nu ska vi promenera ;)
Kram

Rost och rädisor sa...

Så fräscht och fint du har det på balkongen! Skulle vilha ha en sån hylla, IKEA? Tomaterna är sena här också i år. Tror jag började skörda en månad tidigare i fjol. Med en lång varm höst kanske det ordnar sig ändå.
Allt gott
Anette

Solstrimmor sa...

Så fint och grönt du har även här. Tänk, jag hade också löss på min Million Bells men lyckades inte få bort dem... så adjöss med den plantan! När jag ser din vildpelargon saknar jag min jag hade en gång! De är så skira och vackra, så ursprungliga på nåt sätt!

Tomaterna kommer säkert, vi får ju sensommar nu som varar ända in i oktober, (envisas jag med att säga)! Ha en fin onsdag också!

Kramar från Eva-Mari

Vitt hus med svarta knutar sa...

Så fint och ombonat du har på din balkong. Det verkar inte vara något bra år för tomater, det hörde jag även på TV. Mina tomatplantor har nästan precis börjat blomma, några små tomatembryon har kommit, men får ingen färg.
Kram,
Regina

Snäckskalsdalen. sa...

Du får ila som en iller mellan dina växter och vattna och vattna, men man gör ju det så gärna och nu när vi fick sommar till slut, ja, då tar man det gärna, eller hur!
En sådan million bells med dubbla rosa blommor hade vi förra året men den åts också upp! Kan dom vara extra goda tro? I år blev det ingen sådan därför.
Du har så många fina växter. Tomater har jag mer eller mindre gett upp, dom hinner inte mogna riktigt, jag har ju inget växthus, men dock en varm södervägg, men det verkar inte räcka till det heller. Du får sylta in gröna tomater om dom inte blir röda, kan vara gott till höstens och vinterns söndagsstekar!
Agneta kramar

G:a Affären sa...

Hå, hå, det är inte bara Torpet som behöver omvårdnad ser jag. Så grönt du har det på balkogen!
Jag har samma dilemma med mina tomater...ingen sommar med egenodlade tomater här heller. Men, det är glömt till nästa gång det är dags att köpa fröer.
Än lever min Fragans! Hoppas du får bukt med lössen, såpvatten brukar ju hjälpa.

Kramar /Cia