söndag 13 maj 2018

I en försommardröm


Allt är ju som en dröm just nu! Så otroligt vackert, varmt och soligt! Allt går i en svindlande fart och just nu har körsbärsträden börjat släppa sin blomstersnö!


Även mitt plommonträd blommar i år, efter 10 år! 
Kanske beror det på att jag planterat Tidlösa vid foten av trädet - ett tips från Viktoria Skoglund. Det återstår att se om det äntligen kan bli nån frukt också! Hoppas!


 Det lär bli mängder av både frukt och bär i år! Svarta vinbärsbusken dignar av begynnande små bär! Förra året - ingenting! 

 Ett och annat har jag uträttat i trädgården: jag har äntligen grävt upp den enorma Vresrosen! Klippte ner den tidigare,och nu fick jag äntligen upp den envisa roten! Åh, så skönt att bli av med den! Den sätter skott lite överallt och är omöjlig att handskas med med sina taggar! 
Inte utan besvär kan jag lova! 


 Löjtnanshjärtat som jag köpte ny förra året frodas och blommar snällt. Värre är det med den vita, som mera ser ut som ett embryo till blomma! Fattar inte vad som hänt! Jag är i alla fall glad för denna raring! 


Några äppelblommor fick följa med hem, för nu slår de snart ut och de är så fina såhär alldeles innan, när de skiftar i rosa!

Ja, alldeles överväldigad känner jag mej just nu! Allt på en gång och det gäller verkligen att hinna med allt! Man glömmer lätt hur stressig denna tid kan vara, på ett sätt, på ett annat sätt njuter man ju bara!

Ha en fin start på majveckan i morgon!

5 kommentarer:

Monica sa...

Ja, vi är verkligen inne i en härlig period nu, men det går tyvärr lite för fort med blomningen i denna värme! Man hinner knappt se blommorna förrän de har vissnat...
Men man får gå en runda i trädgården både morgon och kväll och bara njuta!
Äppelblommor hör till de allra vackraste! Måste gå och kolla på det gamla trädet i strandskogen!
Försommarkram, Monica

pelargon sa...

Ja,det är nästan overkligt med all blomning och grönska.Det händer så mycke bara på en dag.Äppelblommorna bara slog ut...har knappast sett några knoppar.
Det är ju mycke man behöver och vill göra också.Jag förstår vilket jättearbete du gjort med vresrosen.
Gräset och ogräset växer i rekordfart,så det gäller att inte ligga för mycket på latsidan där heller.Och så måste man ju njuta.
Vi får verkligen hoppas att det inte blir några köldknäppar på detta. Bara lite regn då och då.
Önskar dig en fortsatt fin blomstertid!

Kram Margareta

Solstrimmor sa...

Så underbart du har nu! Till och med plommonträdet blommar! Bra tips som jag ska vidarebefordra till en dotter!

Dessa dagar är helt ofattbara och måtte de bestå, eller åtminstone ett uns av dem, så denna sommar blir skön för alla. Och så ska det regna på nätterna, sådär som det gjorde på våra barndoms sommarlov, hihi!

Fantastiskt att du ficj upp den vresiga helt själv. Hoppas bara den inte orsakade kroppsskavanker? Det är lätt att ta i för mycket när man blir så in i Norden arg och därmed extra stark!

Underbara äppelblom!

Allt gott!
Kramar från Eva-Mari

House and Garden by Bia sa...

Ja det går undan nu !!...vi har inte haft så varmt men i går och idag har vi haft över 20 grader och i morgon blir det ännu varmare, men sen blir det mer normal maj värme. Så fina försommarbilder du tagit. Vårt äppelträd har knappt knoppar...såå himla försenad blomningen blir i år !! Men det är vackert när det blommar. Härlig bild på äppelblommorna i vasen ;))
Ha en fin vecka !
Kramis

Hajan sa...


Var tusan tog det vägen som jag skrev nu. När jag är hos Dig längtar jag tillbaka till min mormor och morfar.
100 år sen, men de hade så grönt och vackert hos sig. Växter gade de i alla fall-
Så fin din Vindflöjel är, där den reser sig mot skyn.
kram från <rdahsprats gamla Hajan