fredag 12 april 2019

Sommardäck och blommor på vänt

 
 Jag har just varit hos min farbror och fått mina däck bytta till sommardäck! Känn på den - sommardäck! Hoppas att det inte blir mera snö nu för sommardäcken sjunger på sista versen.

På hemvägen tog jag en liten avstickare till torpet och se - där har hyacinten slagit ut. Den har funnits där sedan jag köpte torpet för 23 år sedan. Ett stadigt vårtecken, trots kylan som råder nu.

 
Hemma på köksbänken väntar nya penséer på att planteras ut. Riktigt kyligt nu och bara +5 grader på dagen och -7 på natten, så de får vänta lite till, men det kliar i fingrarna vill jag lova.

 
Där står även den nyinköpta Murgrönsviolen, den som brukar bli meterlång i ampeln. Ännu är det inte alls tid för den, men så glad att jag hittade. Ibland är de svåra att få tag i.

 
Det är fredagseftermiddag och mitt kök badar i sol! Så härligt med denna sol. Nu är det bara lite värme som saknas.

I helgen blir det trägårdsjobb för hela slanten och jag hoppas på sol.

Ha en härlig vårhelg!

4 kommentarer:

Monica sa...

Sommardäck har vi haft länge nu, men precis som dina, så sjunger våra på sista versen. Det blir till att köpa nya nästa vår...
Så fin din hyacint är! Jag gillar dom mycket bättre när det är lite glesare mellan blommorna, som det blir när dom får växa naturligt!
Nu får verkligen vårvärmen komma, det är påsk i nästa vecka och vi blir 16 personer! Vi får inte plats inne... nåja, det löser sig!
Vi hoppas på en fin helg nu till att börja med!
Helgkram, Monica

Solstrimmor sa...

Vissa ord säger allt... sommardäck är ett sånt! Liksom sommartid. Och Murgrönsviol! Du lyckas alltid så bra med den, min blev lusig i fjol. Penséerna har inte inhandlats ännu men kanske idag då jag ska till en stor handelsträdgård utanför Hallstahammar. Ser jag fram emot!

Ha en skön torphelg du!
Kramar från Eva-Mari

Halmhatt och mamelucker sa...

Ja jag hade också fått på sommardäck så blev lite betänksam när det kom mer snö i stugan när jag var där sist. Men behövde inte åka hemåt förrän fram på dagen så då var ju inget kvar på vägen. Typiskt aprilväder men man längtar ju så efter sol och värme nu. Lilla violen är så fin. Jag brukar ha de emellanåt.

Kram Annika

Annica sa...

Sommardäcken sitter på här med, tack vare en pigg och alert pappa! :)
Vilken underbar mugrönsviol, har aldrig hört talas om den tidigare. Måste kolla runt var jag kan finna ett exemplar! Vill ha!!
Ha en underbar fortsatt söndag!
Kram
Annica