måndag 29 april 2019

Kalasdagar

 
Nu blommar det sådär, så man knappt hinner med! Jag plockade det som fanns i trädgården och njöt en stund i mitt låtsasglashus (utan glas alltså).

 
 Körsbärsträden blommar för fullt nu och allt är som en dröm!

 
 Plommonträdet blommar också, och kanske får jag plommon i år?

 
De första lysande tulpanerna i rabatten, bland pionknoppar och annat. Till vänster syns dillpionen, som verkar ha en knopp i år!

 
Dags att röja lite inomhus också, eftersom jag har fått  igång vattnet. Det får bli städning i flera steg. Man blir nästan bländad när man tittar ut av all vacker blomning! Plommonträdet lyser ända in i stugan.

 
Hemma igen, bland de lysande gröna björkarna utanför balkongen. Ja, vart man än ser nu så skimrar det och lyser av blommande träd och grönska. Vilken härlig tid! Enda kruxet är att det inte har regnat under hela april månad. Inget vatten i tunnorna och kruttorrt i marken! Oroande är det, när det redan är så torrt! Hoppas, hoppas på lite regn snart!

Under helgen som gick var det stort kalas hos min farbror med allt vad det innebär och där, minsann kom en störtskur och regnet vräkte plötsligt ner precis när alla gästerna kom. Nåja, några ynka millimeter blev det bara, men ändå!
 
Imorgon är det Valborgsmässoafton och här är det eldningsförbud och det lär vara det imorgon också. Det är bara att rätta sej efter rådande förhållande och tänka om helt enkelt.
Önskar er en fin och härlig Valborg och första Maj, med eller utan brasa!

2 kommentarer:

Monica sa...

Åh, så mycket som blommar i din vackra torp-trädgård! Det ser så hemtrevligt ut därinne och jag kan riktigt känna hur det känns, när man kan öppna och släppa in våren. Det hus vi bor i, var ju förut ett fritidshus och jag minns hur det var när man kom dit och kunde börja vårstäda både inne och ute!
Och jag ser att din regnmätare är alldeles tom...vi fick faktiskt 12 mm regn härom natten, men det behövs mycket mer!
Ha en riktigt fin Valborg!
Stor kram, Monica

Solstrimmor sa...

Kalasdagar i alla bemärkelser har du! Nu är ljuvligaste tiden, allt är nytt och fräscht och solen skiner och värmen besår. Men... det är det där med regnet! Fem droppar i natt här. Önskar att det regnade natt och dag i fem dar!

Njut nu i ditt paradis medan du väntar på regnet.

Glad Valborg, trots utebliven brasa.
Kramar från Eva-Mari