tisdag 2 april 2019

April och sommartid

 
Vi har fått sommartid och APRIL har anlänt. I söndags, vräkte plötsligt snön ner, helt ohämmat, men det lugnade sej efter ett par timmar och sen kom solen, som tur var.

De lite blyga vårblommorna börjar synas en efter en. Ett par små ihopknipna vitsippor hittades i helgen och de slog ut efter ett par dagar inomhus. Den lilla violen doftade i hela köket!

 
 Det är verkligen speciellt glädjefyllt att få plocka de allra första vårblommorna. Just nu i min trädgård: embryon av vitsippor, violer och scilla.
 
Lite påskfint utanför min entré har det också blivit. Äntligen får denna hörna också lite sol.

 
De amerikanska blåbärskvistarna slår ut en efter en och jag gläds åt blomklasarna!

Lite smått trädgårdsarbete på torpet mellan varven, men svårt med den kyliga och envisa blåsten, som jag lyckas pricka in varje gång jag är där. Jag borde varit där igår, men då hade jag tvättstugan! Det gäller verkligen att pricka in rätt väder. Idag var det isande vindar, men så skönt i solen och kogödselsäckarna är på plats.

Önskar er sköna aprildagar!

4 kommentarer:

Monica sa...

Mina vitsippor har än så länge bara gröna blad, men det går ju fort nu! Scillorna är snart utblommade här!
Så har du gjort så påskfint vid din entré! Hur jag än försöker, så kan jag bara komma på några blommor i en kruka - inga installationer, som du kan! Jaja, vi är alla olika...
Men jag har nu spritt ut 10 säckar kogödsel, så nu hoppas jag på fägring i rabatterna!
Stor kram till dig!
Monica

Solstrimmor sa...

Nu kan vi äntligen säga att våren har kommit! Så ljuvliga små buketter du visar och så har du redan påskat vid din ingång! Inget alls här än men jag måste fortfarande ha handlingshjälp så det blir liksom bara det viktigaste... det vill säga sånt man stoppar i magen. Men snart så!
Spännande med de amerikanska blåbären, tänk att ha råd att knipsa av grenar, så söta små klockor!

Ha det fint och hoppas det slutat blåsa på dig.
Kramar från Eva-Mari

Annica sa...

Så underbart med alla vårblommor!
Älskar att det är APRIL och SOMMARTID!

Kram
Annica

Rämmengården sa...

Jätte fina vårblommor har sett tussilago men inga vitsippor ännu ha en fin kväll kram från Nina