fredag 9 augusti 2019

Balkongblommor och torka

 
Jag vattnar mina balkongblommor och i år har jag två Murgrönsvioler. Alltid en pålitlig blomma, som växer och slingrar sej så snällt.

 
 En övervintrad dubbel pelargon som får hänga med i år också...

 
Ännu en pelargon som är på gång, omringad av plättblad.

Det blev ännu en torrsommar här, även om den inte blev lika varm som förra året. (tack och lov!) Men tänk, att det aldrig kan bli något regn här. Regnet gäckar oss hela tiden. Prognoserna säjer skurar och visar mörkblåa kartor och varningar för översvämning, men....inte här.
I tisdags fick vi hela 5 mm igen. och jag vattnar mina rosor och min nya "Summer snow" för att de inte ska dö helt.


 
I rabatterna ser det ut som förra sommaren! Bedrövligt är det och det mesta har torkat bort. Såååå himla trist med denna torka.
Igår trodde jag verkligen att vi skulle få lite regn - så mycket moln och det började knastra av droppar - det pågick ungefär en halv sekund. Tala om retfullt!

Nåja, inget att göra åt!
Jag har haft lite grannfest på torpet, samt haft fikabesök av en gammal vän som jag inte sett på decennier! Så roligt att ses!

Annars förbereder jag aktiviteterna för min Damkör och helgen kommer att ägnas åt att skriva nya arrangemang för dem. Nästa onsdag är det dags. Det ska bli jättekul!

Ha en härlig fredag och helg!

3 kommentarer:

Monica sa...

Torrt har vi det också, men ni har nog ännu torrare, låter det som. Men idag la vi vattenslangen till rabatten vid terrassen, höstanemonerna där, som är i knop, hände med huvudena.
Så roligt att träffa en så gammal vän, som du inte har sett på länge! Ja, sommaren är ju den tid, när man träffar folk!
I morgon kväll har min syster bjudit oss på middag på den nyöppnade restaurangen Strandtugg! Det ska bli riktigt roligt - premiärbesök!
Ha en trevlig helg, kramar, Monica

Solstrimmor sa...

Jag beundrar dina Murgrönsvioler som du alltid lyckas med. Jag hade en så fin förra året men som drabbades av löss. Kanske berodde det på den heta sommaren på balkongen?
Tänk att ni inte får något regn! Här har det regnat alldeles lagom, utom under den där varma veckan. Tråkigt om det andra året i rad blir så torrt så blommorna torkar bort! Åh, vad jag önskar dig en riktig regnvecka!
Förstår att du tycker det blir roligt med körarbetet igen. Ett tacksamt jobb med god utdelning! Lycka till!

Regn, regn, reeegn!
Kramar från Eva-Mari

Margareta sa...

Hoppas regnet hittat till dina trakter också. Vi fick regn både igår och inatt. Jag är så tacksam för det. Det har varit alldeles för torrt här också. Jag har klippt ner en del vissna perenner. Det förslår ju inte att vattna lite med en kanna. Nu hoppas jag att det tränger ner lite i vår sandjord.
Nu börjar det anas höst eller sensommar... Du är redan igång med körförberedelser.Sommaren går fort när man ser den i backspegeln.
Ha det bra!
Kram Margareta