onsdag 31 juli 2019

Gräsklipparväder, fikonseger och glassvarning

 
Tänk, att jag lyckades så frön från "Jungfrun i det gröna", utan att jag visste om det. Jag trodde jag sådde Rosenskära! Hittade några gamla frön och så fin den är. De borde egentligen vara ljusblå, men blir alltid vita hos mej.

 
 Just idag var det riktigt härligt gräsklipparväder - +18 grader och molnigt! Så perfekt och som jag våndats för detta gräs i värmen. Nu är det gjort och jag är själaglad! Trädgården ser så välvårdad och fin ut! Äntligen! Ingen kan beskylla mej för att klippa gräset ofta.

 
 På bilden ovan syns mitt lilla fikonträd, som jag köpte förra sommaren. I maj konstaterade jag att - nej, det blev inget! Inte tillstymmelse till blad eller knopp! Stendött alltså! Jag hade nästan lust att gå tillbaks till butiken.... Det fick stå i skamvrån och jag brydde mej inte det minsta, var bara sur så snart jag såg det!
Så en dag...

 
Säkert en bit in i juni -små, små gröna droppar! Och idag! Storståtligt till tusen och en helt ny stängel växte och växte!
När jag köpte det fanns fikon på, som trillade av, sen kom nya som också trillade av. I år syns ingen frukt men det lever i alla fall, och så stolt det ser ut!

 
Så till den här GLASSEN!  Om ni gillar lakrits, som jag! Köp den inte! Sen kan inget hejda er! Man vill ha ALLA i paketet! Så himla god är den! Den salta lakritsen mot den krämiga glassen! Mums!

Nåja, juli verkar sluta med riktig kyla! Skönt, tycker jag! Väldigt skönt! I helgen som gick höll jag på att försmäkta, innan det lite ynkliga regnet kom och man kände att det gick att andas igen!
Nej, juli är inte min månad! Jag längtar redan till september, men imorgon är det augusti och äpplena börjar dråsa från träden. Inte många är de, och små och pluttiga!

Ha ett fint slut på juli!

5 kommentarer:

Monica sa...

Haha, du trodde att du sått rosenskära, och så kom Jungfrun i det gröna! Ja, den är ju lika vacker, så det gör ju inget!
Här blev det lite svalare redan igår och då passade vi på att klippa vårt glesa och toviga gräs. Eftersom det spåddes regn, så gödslade vi gräsmattan också. Och så kom det 7 mm regn inatt och i morse! Vilken tur!
Precis som du, så tycker jag att det är skönt, att det inte är så varmt längre. Men det ska visst bli fint väder till helgen igen, dock inte så varmt.
Vår mellandotter har nyligen flyttat, tillsammans med sin nya sambo (skilde sig för knappt 2 år sedan), till ett hus här i Höllviken, där det finns ett säker 2 m högt och brett fikonträd med fikon på!
Den där laktitsglassen låter farligt god! Vad är det för märke på glassen?
Ha det gott, kram, Monica

Solstrimmor sa...

Kul att ditt fikonträd bestämde sig för att leva vidare! Hoppas det kommer att anpassa sig nu. Jag har aldrig vågat mig på ett fikon, för var jag ska göra av det under vintern?

Glassen... hahaha, den måste jag ju smaka nu, trots varningen! Jag är inte så glassig egentligen men då och då kan jag bli sugen.

Idag välkomnar vi augusti och här kom den med första dimman... nästan lite höstlikt! Skönt säger jag också. Att solen skiner gör inget bara temperaturen håller sig runt 20, ja, möjligtvis upp till 23! Lagom vill vi ha.

Önskar dig en fin början på en fin månad.
Kramar från Eva-Mari

Rost och rädisor sa...

Den vita Jungfrun i det gröna är minst lika snygg som den blå. Visst är det väl så att den blå kallas Gossen i det gröna?
Tur att du sparade fikonträdet. De är ena sega rackare!
Allt gott
/Anette

Annica sa...

Spännande med frön...vackra blommor blev det iallafall!
Men vilken historia det blev med ditt fikonträd.Snacka om växtkraft! Jag kastade bort ett olivträd för några år sen, det hittade jag sen mycket välmående och grönt i komposten...

Kram
Annica

HWIT BLOGG sa...

Nä juli är inte min månad heller :) Huuu så kladdigt och varmt det har varit...jag är en sann höstmänniska. Hög klar luft och hellre en tröja extra...gräset måste jag ta tag i också men INTE i denna värme, icke!
Glassen ser förföriskt GOD ut!
Kram från Titti