tisdag 10 december 2019

Andra advent, trädfällning och jultjuvar


Andra advent har passerat och jag fick byta ut de handstöpta ljusen, de brann lite "osäkert".
En minikonsert med min Damkör inne i stan blev det också på söndagen. 


I lördags morse vaknade jag av oväsen utanför mitt vardagsrumsfönster - nu skulle äntligen den stora tallen ned! 
Något mina närmaste grannar och jag talat om i flera år! 
Inte roligt att fälla gamla träd, men denna var gigantisk och skymde utsikten, mest för mina grannar. Dessutom stod den ganska nära huset och det flög ibland torra grenar mot rutorna. 


Nu har jag en vidare utsikt över samhället och just idag är ljuset nådigt, med klar himmel och sol! Dessutom ett tunt lager av snö.
Julstämningen sprider sej, eller....

Den kom av sej rejält när det visade sej att....



En del saker saknades utanför min dörr på lördagsmorgonen!
Så himla trist! 
Flera i samhället har blivit av med juldekorationer utanför sina dörrar under natten! Dessutom var min granrisbukett på dörren borta! Man undrar ju VARFÖR? Vem har nytta av sådant. Grannens enbuske och pedistal rök också. Flera utebelysningar. 


Julstämningen kom av sej kan man säja, men igår satte jag upp en ny granrisbukett och hoppas på att den får hänga kvar! 

Idag blir det grötfest hemma hos torpgrannarna, och sedan Nobelfest naturligtvis. 
Ha en fin fortsättning på dagen! 

5 kommentarer:

Monica sa...

Det är alltid lite sorgligt att fälla stora, gamla träd, men ibland måste man! Just nu önskar jag att vi fällt fler björkar när vi byggde om det här huset till året-om-bostad, för i blåsten som varit hat dom fällt massor med kvistar! Men nu måste man söka marklov (och det får man nästan aldrig...) för att få fälla träd här och gör man inte det får man böta 11.000/träd och det vill man ju inte!
Har någon stulit julprydnader! Man tror knappt sina öron!!! Hur kan man ha glädje av prydnader man stulit? Ofattbart, klart att du blev ledsen!
Ha en fin Nobel-kväll, kram, Monica

Solstrimmor sa...

Men fy för jultjuvar! Kan det vara roligt att pynta med tjuvgods? Hur i herrans namn är människor beskaffade?? Hoppas de åker fast och får sitta i finkan på julafton. (Barnslig tanke, jag vet!).
Synd på fina tallen men jag förstår dilemmat. Nu får du in mer ljus i lägenheten också, ljuset den här tiden kan vi aldrig få nog av.

Hoppas du hade en härlig grötfest hos torpgrannarna och en fin Nobelkväll.

Må gott!
Kramar från Eva-Mari

HWIT BLOGG sa...

Fin utsikt! Men herregu, vad är det med folk?? Stjäla från en uteplats! Ja man ska aldrig sluta förvånas...
Jag blev av med några zinkbaljor för några år sen, såg bara bakdelen på en husbil stanna till och sen fara iväg, ja man dånar :(

Kram i decembermörkret!
Titti

Annica sa...

Men, vad tråkigt med julpyntstjuvar!
Man undrar hur dessa människor mår...
Skönt med lite bättre utsikt och slippa tallbarren. Men som sagt, synd att fälla gamla vackra träd. Jag har tre gigantiska granar bakom huset som jag är lite orolig för. Men ännu oroligare är jag nog den dag de ska fällas, för hugaligen vad nära huset de står!

KRAM
Annica

Bettys beundran sa...

Fy vad trist att man inte kan låta juldekorationer vara - varför gör man något sådant. Bra att du satte ut nytt. Man ska inte vika sig för dumheter. Själv sa jag i helgen till en att plocka upp högen efter sin hund. Jag förstår att det inte är roligt i regnväder men …! Nog om klagomål. Så bra att man lyssnade på er om tallen inte roligt med grenar nära huset.