måndag 10 februari 2020

KRUKVÄXTER


Vintern är väl ingen glanstid för krukväxterna, men jag har försökt pyssla om dem lite ändå. Min myrten från min farbror har vuxit och är lite nyckfull när det gäller torra blad. Här gäller det tydligen att den inte får torka ur och inte heller bli för blöt. Knepig tycker jag. 



 Elefantörat har vuxit ytterligare och har dessutom nya små skott som jag kommer att ta hand om. Den klassiska sydafrikanska murgrönan, som är snabbväxande har vilat sej lite, men kommer säkert igång snart. Det gäller bara att hålla efter den lite, annars kan den ta över hela rummet.



 Murgrönan har fått stå på torpet och är planterad där. Den stortrivs på torpet, men nu står den här hemma och väntar på att få komma ut på balkongen i sommar. En ny är på gång på torpet. Alla blommor verkar ju trivas där. Svalt och inte så torrt. 



 Mitt sorgebarn, monsteran. Har börjat tackla av rejält. Nu har jag i alla fall planterat om den och i krukan fanns bara rötter. Jag fick klippa upp krukan den stod i. Få se om den tar sej, annars får jag nog välja en annan växt för detta bord.



Hängsaintpaulian har planterats om. Den vill jag verkligen inte ta död på. Fick den för 10 år sedan och den blommar med rosa klasar av blommor och har blommat helt hysteriskt hela våren, sommaren och hösten. Vilken tacksam blomma. Här kan man se när den just har börjat blomma.
Detta var några av mina krukväxter denna gråa och milda måndag.

Här har vi inte drabbats av stormen, men har hört att det varit riktigt illa på sina ställen.
Ha en fin start på veckan!


2 kommentarer:

Solstrimmor sa...

Ja det gäller att hålla sina växter vid liv under den mörka årstiden. Och i år har den verkligen varit mörk. Jag ska plantera om mina växter snart, hade bara jord till pelargonerna denna vända. Jag älskar att hålla på med dem, nackdelen är att det blir så många bebisar, jag har svårt att slänga skott och får alldeles för fullt i fönstren. Men flertalet av pelargonerna som nu ockuperar köksfönstret ska ut på balkongen sen.
Hängsaintpaulian kommer säkert att glädja dig igen. Och vilken skillnad ljuset gör för både människor och växter! Men den här Ciaran har väl gjort sitt nu får vi hoppas? Usch och fy för blåsten!

Ha en fin vecka.
Kramar från Eva-Mari

Monica sa...

Du har alltid så fina krukväxter, tycker jag, och du sköter dem så noga! Krukväxter är jag inte bra på, varken ute eller inne.
Jag är bättre på rabatter...
Du bor så fint i din lägenhet med milsvid utsikt, men det är väl bara en trappa upp, om jag förstått rätt?
Lite sol fick vi idag, men det blåser fortfarande rätt mycket.
Ha det så bra, kram från mig!
Monica