torsdag 16 juli 2020

I skördeandens tid


 Igår for vi söderut, väninnan och jag i varsin bil. Vi besökte en av mina körmedlemmar som har en eko-gård. Äntligen blev det av!




 En helt fantastisk plats, med blommande fägring vart man än såg...



 Mängder av odlingar, små hus med exotiska frukter och annat! 




 Vi handlade en del och de blev både grönkål, bönor och olika lökväxter. Egentligen är det väl lite tidigt ännu, för tomater och annat gott, men en hel del fick vi med oss. 



 På torpet har jag skördat mina röda vinbär. Jag hade ju klippt ner busken som nästan torkat bort, men det blev ändå en liten skörd. 



 Jag har grävt upp både potatis och morötter...



...och i skogen finns mängder av blåbär! De är många, men små! Jag hoppas fortfarande på mera regn. Lite har vi ändå fått och det märks direkt - allting blir genast fräschare och växer till.

Det har varit sköna temperaturer på ca 18 grader och lite mulet och en del regn - underbart! Just idag var det strålande sol och 24 grader och jag planerar några dagars boende på torpet!  
Härliga tider med allt gott man kan börja skörda nu - både bär och grönsaker! 
Njut på av sommaren!

6 kommentarer:

Solstrimmor sa...

Man uppskattar verkligen att kunna få göra små utflykter nu. Snart att ta varsin bil när man kan. Vi tänker oss för på ett helt annat sätt nu. Och vilken trädgård ni kom till! Vilken rikedom! Och så börjar det bli skördefärdigt hos dig också... härligt med egna rotfrukter. Hoppas du får fina dagar i ditt torp. Håller med dig om vädret, så skönt. Och håller det sig under 25 grader så låt gå. Igår var en fantastisk dag här... PRECIS lagom varm! Hoppas det fortsätter så och att det blir badvänligt igen för alla semesterfirare. Inga kantareller har kommit än på mitt ställe, blåbär har jag ännu inte tittat efter men hört att det blir ett bra bärår. Tack och lov för regnet som varit!

Allt gott till dig min vän.
Kramar från Eva-Mari

Monica sa...

Visst är det en härlig tid, när man kan börja skörda! Vi har ju plockat vinbär på Schaggarp och härom dagen var vi där igen och plockade körsbär, de har inte börjat riva där än. Hemma har tomaterna börjat mogna, men vaxbönorna är i blom fortfarande. Men den som väntar på något gott...
Du fick ju med dig en hel del godsaker och så har du både potatis och morötter själv, det är ju det allra bästa!
Varmare här idag också. Och precis som du, så vill jag gärna ha lite regn!
Ha en skön helg, kram, Monica

Margareta sa...

Vilken fin trädgård du besökt. Det är alltid inspirerande att se andras odlingar. Din torpträdgård är ju också så fin.Vinbären är mogna här också,men de är inte många. Vår gamla buske är illa åtgången,kanske är det torka. Jag ska nog göra som du- klippa ner den och se om den skjuter nya skott.
Det är nåt visst när man får hämta både potatis och morötter i det egna landet.
Och i skogen finns det mat att hämta. Vi har plockat kantareller ,nästan varje gång det är hundpromenad.Även blåbären mognar nu.De är små här också,men det finns en hel del.
Önskar dig fina dagar på torpet med lagom värme (och regn på nätterna)
Kram Margareta

HWIT BLOGG sa...

Åh vilken trädgård och alltid kul med lite ny inspiration sommartid! Hur varmt som helst här på ön och jag smälter snart bort, puh...
Det blir inte mycket gjort just nu kan jag säga!
Sommarkram från Titti

Bettys beundran sa...

Såååå många goda saker du fick med hem på din utflykt. Det är fint att kunna göra dessa små/korta utflykter. Det är så man får göra denna sommar och upptäcka nya ställen.

Annica sa...

Men jösses vilken underbar utflykt! Vilka fantastiska stockrosor. Mina har just fått sin första blomma som jag är mycket stolt över... ;)
Min röda vinbärsbuske har också torkat detta år, väntar på att de få bären ska mogna, sen gör jag som dej och klipper ner hela busken.

Ha en fortsatt fin sommar!
Kram Annica