söndag 5 juli 2020

Efter försommarflirten och en nykomling


Den vackra försommaren har passerat och mormorsrosorna blommar för fullt och har börjat fälla sina kronblad. Några dygn står de sej inne, som här i torpet. Snart är deras tid förbi.



Fläderblomssaften har smakats av och den är alltid lika god och uppfriskande, eftersom jag tar sparsamt med socker. 



 Ett parti jordgubbar ( 15 liter från ica) har frusits in, så nu har jag goda jordgubbar i vinter. Vi har ju stora odlingar här i landskapet. 



 Äntligen, äntligen, äntligen fick vi lite regn! Det var verkligen på tiden efter nästan två månaders torka! 15 mm var det och jag ser hur växterna riktigt sträcker på sej. 
Stjärnflockan här är dessutom lite tufsig, men säkert glad, som jag. Det har regnat i nästan två dagar nu och jag har jublat!  



En nykomling fick flytta hem till mej i sommar, en BLODTOPP! Sedan jag såg den i en örtagård blev jag alldeles till mej. Den är ganska oansenlig, men så vacker att kunna komplettera buketter med och säkert går den att torka också. Det blir små blodröda toppar, som blir ganska höga! Jag har duttat med den i torkan och den verkar trivas och har vuxit rekordsnabbt efter regnet! HÄR kan du se vad man kan göra med den! 

En ganska stillsam söndag idag med skvättregn, blåst och varmfuktigt ute.  Ja, det blåser väldigt mycket nu.

Ha en fortsatt skön söndag!

3 kommentarer:

HWIT BLOGG sa...

Ja äntligen kom regnet och nu är alla vattentunnor fyllda och blommorna glada :)
Den där blodtoppen blev jag nyfiken på nu...
Söndag igen och snart ny vecka, livet rullar på!
Kram från Titti

Monica sa...

Det går verkligen fort nu i trädgården! Det känns som det går fortare för varje år...Man klipper visset och tänker: Jaha, då ses vi nästa sommar...
Åh, blodtopp har jag också varit sugen på att köpa! Men jag har så fullt i rabatterna och fler rabatter ska jag verkligen inte ha! Borde snarare lägga igen någon! Men blodtoppen är jättesöt!
Stjärnflocka har jag haft, både vit och mörkröd, men de fick någon sjuka men brunprickiga blad, så de är borta, tyvärr.
15 liter jordgubbar i frysen, det var inte dåligt! Men man kan ju göra så mycket gott av dem!
Ha en fin, ny vecka, kramar, Monica

Solstrimmor sa...

Det är bara att konstatera... underbart är kort! Det gäller att hänga med och ta in allt som blommar. Regnet har gynnat oss också och fortfarande hänger det i luften och förmodligen kommer det att regna idag också. Så välbehövligt! Jag njuter av regnet och kurar inomhus. Efter den extrema hetta vi har haft tidigare kommer jag aldrig mer att gnälla över varken regn eller svalare sommartemperaturer. Så det så!

Har varit på kalas i helgen hos dotter Åsa och njutit av både trädgård och mycket gott på bordet. Min present mottogs med förtjusning, phu, man vet aldrig! Kanske inte så svårt att pricka rätt när det gäller döttrar, vi har ju ganska lika smak.

Underbar ros, för att inte tala om stjärnflockan, en av mina favoriter. Men blodtoppen har jag ingen relation till, men oj, vilka möjligheter den öppnar för! Vilken krans! Spännande att få se om du får ihop till en.

Tack rara du för alla fina, snälla kommentarer du ger mig. Du är en av mina äldsta bloggvänner och som du redan vet, din blogg inspirerade mig att börja blogga och att starta min första blogg, Vårt lilla röda hus.

Önskar dig fina dagar trots, eller pga regnet! Man väljer själv att värdera!
Kramar från Eva-Mari