fredag 25 september 2020

En lat fredag och veckan som gick


Höstastrar på bordet och idag har jag en riktigt lat fredag. Jag unnade mej faktiskt det och har otroligt låg energi och är ganska håglös.

Det enda nyttiga jag gjort är att göra rent grönsaklådan i kylen! Vilken bedrift och plötsligt hände det bara, men sen var det stopp.



En timmes promenad i skogen tvingade jag mej till ändå. Jag har nämligen fått ont i ena foten och haltar lite. Vet inte vad jag gjort, men det känns bara när jag går. Det känns lite bättre när jag går i mjuk mossa, så det var riktigt skönt här och en handfull gulingar hittade jag. Trattisarna lyser däremot med sin frånvaro. Jag har inte ens sett ett litet embryo till tratt. 



På torpet har jag nu tömt alla (nästan) tomaterna från mina tre plantor. De får ligga i fönstret och jag hoppas på mognad där.



Vinteräpplena börjar nu falla och jag har varit till tippen med både äpplen och ris i veckan och dessutom är gräset klippt. Urjobbigt och tog nästan en hel dag! Undra på om jag är trött, ha-ha! 

Vinteräpplena är otroligt goda, fasta och sötsyrliga. Det säjs att de heter Ringstad, efter en gård här i Östergötland. 

Jag har även varit en tur in till stan och haft styrelsemöte med körens styrelse. 



Nu är också gurkburken fylld med torkad Carl-Johansvamp! Nu blir det nog inte mera av den svampen här. Jag har ett hyfsat lager med svamp nu med trattisarna som jag visade i tidigare inlägg. 

Ljuvliga dagar har det varit och oerhört vackra solnedgångar med både dis och vackra färger, men man märker att dagarna blivit betydligt kortare. 

Allt har sin tid.

Önskar er en fin och skön helg!


 

4 kommentarer:

HWIT BLOGG sa...

Du har hunnit mycket! Inte undra på att du är trött :) Trädgårdsarbete kan ta knäcken på vem som helst ha ha...
Ja jag är låg jag också. Trött. Hösttrött? Kanske det tidiga kvällsmörkret påverkar en också...
Nåja, ha en skön helg nu och vila mycket!
Kram från Titti

Monica sa...

Visst får man unna sig slö-dagar! Ibland har man bara inte lust att göra något och numera kan man ju alltid göra det nästa dag!
Har du dessutom jobbat så mycket i don trädgård och med ärenden, så är det verkligen helt rätt att ha en skön dag utan måsten.
Här har vi fått 45 mm regn idag och t.o.m. lite åska! Välbehövligt med regnet, men idag blev det ingen promenad för mig. Tråkigt att du har ont i ditt ben, hoppas att det snart går över!
Så härligt med all svamp du har torkat inför vintern!
Ha en skön helg, kram, Monica

Solstrimmor sa...

Jag tycker du hunnit mycket med grönsakslådestädning till och med. Skulle jag också behöva göra, för att inte tala om att frosta av frysen! Tråkigast av allt! Roligt att du har en lokal äppelsort, det är stort! Och goda dessutom! Och vinterförrådet av svamp har du klarat av också. Synd bara att din fot krånglar, hoppas det är ett övergående elände. Jag tror du behöver vila dig lite nu. Ibland sätter kroppen ner foten... haha! Leta fram en bok och sätt dig i skönaste stolen och läs... hela dagen, för det regnar nog hos dig också idag?

Kramar från Eva-Mari

Tante Mali sa...

Your apples are looking delicious. This seems to be an apple and mushroom year. Also in Austria we have tonns of both.
Take care and all my best
Elisabeth