måndag 14 juni 2021

Sköna junidagar och grönsakstjuv


Jag har bott på torpet i några dagar nu. Härligt att få följa allt som händer i trädgården så här års, för det går väldigt snabbt nu.



Igår slog äntligen min andra jättevallmo ut, den rosa som är så vacker och flera knoppar på gång. 



Den doftande dagliljan, helt ljuvlig!



Nu, något som förbryllar! Salladen borde vara stor och klar nu (se bladen längst upp i bild), men den har bara försvunnit i resten av raden. Jag sådde om och även de nysådda börjar också försvinna en efter en! Det är inte sniglar, för det finns inga såna märken på bladen. Det verkar ätas upp underifrån!!!


Dillen verkar ha råkat ut för samma sak. Man hittar vissna liggande dillblad och den är gles!!! Jag har även sått om en rad av den. 


Koriander och polkabeta verkar "den" inte gilla alls! 

Har nog aldrig varit med om detta. Jag har ändå haft väv på hela tiden och har fortfarande. Himla trist är det! 



 Vill slutligen visa min övervintrade Pensépelargon! Den har börjat blomma! Sååå glad för den! Ja, jag hittade ju en till slut, men den står utanför min ytterdörr vid lägenheten.

Lite lagom med regn har vi fått och värmen är lite lagom skön. På torpet har jag mest rensat, rensat, rensat, för allt har vuxit enormt. Nu är jag hemma och tvättar och vilar ryggen.

Njut av dagarna!

4 kommentarer:

Monica sa...

Konstig grönsakstjuv.... Låg väven kvar? Det KAN ju ha varit en tvåbent tjuv, även om man inte vill tro det!
Är det grävt i jorden?
Hoppas att du får ha kvar det nysådda i alla fall!
Ja, så här års har man alltid jobb när man har en trädgård! Och visst känns det i ryggen, men det är säkert nyttigt, eller hur?
Din pensé pelargon är SÅ söt! Grattis till att ha lyckats övervintra den, då är det ju extra rolig!
Skönt för er att ni fått regn; här är fortfarande snustorrt...
Kramar, Monica

Solstrimmor sa...

Dina blombuketter är så vackra, du har mycket att välja bland. Rikedom! Och de där grönsakstjuvarna tycker detsamma. Lite svinn får du stå ut med liksom, haha! Men jag håller med att det är märkligt! Inte nåra fåglar?
Kul med gamla pensépelargonen, jag har fortfarande inte sett nån alls här i mina trakter.

Fortsätt njut vidare av varje minut! Men var rädd om ryggen...
Kramar från Eva-Mari

houseofchandeliers and vintage sa...

Hej Lisa.
Tack för kommentaren i min blogg, jag såg den nyligen. Vet inte varför jag inte sett det. Vad duktig du är på odling, helt magiskt vacker vallmo.
Zara

HWIT BLOGG sa...

Det var en konstig liten grönsakstjuv minsann! Vad kan det vara tro?? Ja det finns mycket att stå i just nu i trädgården men värmen är helt galen!! Jag letar skugga och orkar ingenting!
Och en skvätt regn skulle sitta sååååå fint just nu :)
Kram från Titti