måndag 17 januari 2022

Mitt i Januari


Helgerna är slut och vi är mitt i januari och vardagen har börjat. Nu blir det ingen röd dag förrän den 15 april, då det är långfredag. 

Jag har köpt min andra tulpanbukett, det har ju varit "tulpanens dag" och den vill man ju inte missa.



Vårlängtan gör sej påmind och jag har plockat in några körsbärskvistar. Hoppas att de blommar!

Annars är det ju inte mycket som händer, när man inte kan träffa folk på normalt sätt. Lite småfix hemma blir det dock. Jag har t.ex. rensat i kylskåpet - ni vet alla dessa glasburkar med diverse innehåll, som borde ha slängts för längesen. Det blev en ansenlig mängd, så skönt att bli av med dem.



En annan sak jag länge tänkt på är skivan på min "köksö", som blivit väldigt sliten där fägen lossnat fläckvis på ytan jag använder mest.



Jag vände helt enkelt på hela grejen och den oanvända ytan är nu i dagen.

 


 Väldigt växlande väder har vi haft med både sol och gråmolnigt. En kväll i veckan svämmade internet över av röda kvällshimlar och hos mej såg det ut så här från balkongen. Vi har även haft norrsken så här långt söderut. Det lyckades jag däremot inte se annat än på nätet.

Solig måndag idag och det blir nog en promenad i blåsten.

Tusen tack för rara kommentarer i förra inlägget!

Sköt om er!

4 kommentarer:

Monica sa...

Vilket stilleben med clementinen, körsbärskvistarna och det gamla fönstret. Du har verkligen öga för det där!
Kvistarna ser lovande ut - de kommer säkert att slå ut!
Så fiffigt att du bara kunde vända på skivan på köksön. Som ny igen!
Såg på både Facebook och Instagram att många la ut bilder på "flammande" himlar.
Det måste ju vara sällsynt att norrsken syns så långt söderut! Synd att du missade det...
Ha det gott, kramar, Monica

Hélène sa...

Bonjour,

I like the photo with oranges and cherry branches. It is like a still-life. The light is beautiful.

You are lucky to have such a beautiful sky. Here, in the region of Paris the the sky is clogged and there is fog this morning. It's cold too. Apart from a sunny day on Saturday, we haven't seen much sun lately.

I didn't know that there is "one day tulips" in Sweden

Have a good day.😊
Helene

Solstrimmor sa...

Klappa dig på axeln du! Så himla smart att vända på skivan! Minns att du vände skåpdörrarna i köket innan du målade dem i ditt förra boende. Det är att tänka utanför boxen det!
Önskar jag hade tillgång till en körsbärskvist, så vårligt! Hoppas den slår ut.
Jag missade också hela norrskensföreställningen. Synd för jag har aldrig sett något.

Glad onsdag!
Kramar från Eva-Mari

HWIT BLOGG sa...

Ja det där kylskåpet ja! Det måste jag ta tag i...smart tänk med skivan också. Snart är januari slut, tack och lov! Sista bilden är ljuvlig :)
Kram från Titti