lördag 5 februari 2022

Februari och veckan som gick


Det har blivit februari och mina första Pärlhyacinter har äntligen slagit ut och jag räknar nästan vårtecknen, även om de sker inomhus.



En solig dag på torpet och små rester av snö, minusgrader men mycket sol.



Höstanemonerna fröar av sej och det kliar i fingrarna att börja klippa ner dem. Denna dag var det dock alldeles för kallt och blåsigt.



Det blev istället pelargonklippning inne i köket. Nästa steg blir att byta jord, men det får vänta tills det blir plusgrader. Så skönt att kunna vara utomhus då.


Hemma i lägenheten bakade jag en halv sats med semmelbullar.


 De blev helt ok men något bastanta trots att de var ganska små. 

Nåja, februari ändå och just nu inte direkt vinterlikt. Pandemin är över, har man bestämt och på onsdag stryks alla restriktioner. Ändå är det rekordmånga som ligger inne på sjukhus i Covid!  Jag tänker ändå ta det lugnt och fortsätta hålla avstånd och vara försiktig, trots trippelvaccin.

Solig lördag idag och det blir en promenad i skogen. Önskar alla en fin helg!

3 kommentarer:

Monica sa...

Visst börjar det se vårlikt ut hos dig, både inne och ute! Att klippa pelargonerna är ju ett säkert vårtecken.
Jag klippte ner mina höstanemoner redan i höstas, så det slipper jag nu. Dom sprider sig så bra ändå...
Dina semmelbullar ser förödande goda ut! Jag vågar inte baka sådana, då skulle jag äta semlor/fastlagsbuller varje dag!
Här började dagen med sol, men innan jag hann ut, så hade det börjat regna och var grått igen!
Ha en skön lördagskväll, kram, Monica

Solstrimmor sa...

Åhh... pärlhyacinter! Min bästa vårblomma! Har ingen än, men det dröjer inte länge. Önskar också att det snart blir isfritt här, en tjock isskorpa täcker allt nu efter plusgrader och regn förra veckan och så minusgrader på det. Livsfarligt att gå ut även om man har dubbar. Inte kul att spänna sig och stulta fram!! Gillar snö på vintern men inte is!

Tänker köpa jord och plantera om blommorna, jag längtar efter att "trädgårdera" nu. Och att planera årets balkong. I år inget rött!

Semlor är inte min starkaste längtan. Tänker dock köpa två minisar och gå hem till min 90-åriga exsvåger som jag vet älskar dem. Har inte träffat honom på länge nu pga du-vet-vad.

Önskar dig en fin söndag och hoppas du också har sol idag.
Kramar från Eva-Mari

Hélène sa...

Bonjour,

Oh I really like grape hyacinths and your pretty pot. I planted some last fall, but they haven't come out of the ground yet. You have to wait until at least mid-March to see them bloom (maybe).
You have cold, snowy weather I see. I really like the little house in your country garden.
I'm like you, I've had my three doses of vaccine but I'm always very careful when I'm shopping. My husband goes out very little too.

Have a good week. Take care of you

Hélène