lördag 5 mars 2022

Tacksamt solsken och lite vårbruk


Solen har strålat varje dag denna sportlovsvecka och kanske har vädret uppvägt lite, det mörka som annars ligger som ett tungt lock över tillvaron just nu. 


Ett par väninnor var här och jag bjöd på minisemlor till kaffet. 

Jag har varit på torpet varje dag och sett hur snödropparna stagat upp sej lite för varje dag, trots kylan. Det är verkligen väldigt kallt och ett par små rädda krokusar hittade jag även. Vårblommorna är sena i år. 


Jag har klippt ner den ena Schersminen, som vuxit sej alldeles för vidlyftig. Nu blev det en rejäl klippning. Mycket annat är också klippt och sågat. Både sol och frisk luft denna vecka!


Så här såg buskarna ut i somras. Den vänstra har jag nu klippt. Mycket ris blev det vill jag lova!!! Den högra har jag ansat lite bara.


Jag har njutit av solen både ute och inne denna vecka och nu flödar den in genom mina fönster varje morgon. Underbart!


 En av dagarna tog jag paus från torpet och gjorde en utflykt till Söderköping där det var bokrea i den lilla rara bokhandeln. Det blev denna bok, som jag just läst ut. Rena tidsresan för min del och många påminnelser om de senaste decennierna. En mycket ömsint bok om en mamma. 

Önskar er en solig och skön helg!

3 kommentarer:

Monica sa...

Åh, vad dina semlor ser goda ut, nu blev jag sugen igen...
Härligt med vårsolen, både ute och inne! Idag har jag planterat lite penséer i krukan på terrassen, det var sol, men kallt!
Ska också börja klippa ner växter och räfsa, nu blir det mycket trädgårdsarbete framöver.
Dina schersminbuskar såg verkligen pampiga ut när de blommade! Vi har bara en buske, men den är urgammal och jättestor; borde kanske klippa ner den också...
Ha det gott, kram, Monica

HWIT BLOGG sa...

Åhh semlor! Godaste och tack för ett bra boktips...
Varm vårkram från Titti

Solstrimmor sa...

Semlor, narcisser, snödroppar... Så mycket vår du har hos dig! Och så har du börjat trädgårdera! Kroppsarbete som är det bästa. I sol dessutom. Jaa, vi får hoppas att sköna vädret består och det jag önskar mest just nu (om man bortser från det vi alla önskar) är att isen smälter från mina promenadvägar så jag kan kliva ur mina spikskor. Så trött på att traska runt i dem!
Har inte köpt en enda bok på rean i år, har inte plats för fler i bokhyllan. Men Patrik Lundbergs bok har jag hört fina lovord om. Annars lånar jag konstant på bibblan och är också medlem i Akademibokhandelns Låna&Läs, vilket jag kan rekommendera.

Nu hoppas vi på att våren gör sitt intåg och tinar upp oss på alla sätt.

Önskar dig en fin ny vecka.
Kramar från Eva-Mari