lördag 30 juli 2022

En hektisk vecka, med normaltemperatur


Veckan som gick blev ganska hektisk. Efter loppishelgen hade jag torpgäster både måndag och tisdag. Jättetrevligt så klart, men vädret var växlande, så vi fick allt sitta i köket båda dagarna. 

Vilken vacker bukett jag fick av en av gästerna! 

En fikastund med hembakad paj.


Ett fikabesök hos väninnan som flyttat till nytt hus, ganska nära torpet. Hon har både katter och hund. Så rofyllt med sovande katt lite här och där.

Det blev också firande av lillebror eftersom hans födelsedag nästan brann inne i värmen förra torsdagen.


En skogstur hann jag med ändå och hittade några kantareller till! Jippie!


 Ogräs och sly har vuxit rejält på torpet och jag har ägnat fredag och lördag åt lite rensning, som verkar vara ett evighetsgöra. Jag varvar rensningen med att läsa deckarbok.

Äntligen har sommaren gått in i mera "normaltemperatur" och det är ljuvligt att vistas utomhus även när solen skiner. Så skönt att slippa den hemska hettan. 

Njut av julislutet!

4 kommentarer:

HWIT BLOGG sa...

Ja äntligen normala temperaturer och man kan göra lite saker igen! Pajen ser god ut och det där ogräset tar aldrig slut, jag vet...
Kram från Titti

Solstrimmor sa...

Vilken ståtlig luktärtsbukett du fått! Nu doftar det ljuvligt i varenda vrå hos dig. Roligt med att både få besök och att besöka, blir lättsammare i sommartiderna, även om man ibland får lov att sitta inne. Var på trevlig oplanerad bilutflykt med två vänner igår som slutade med lunch på balkongen hos den ena. Mycket trevligt med mat, prat och skratt i sommarvärmen. Nu är dagarna ljuvliga men jag önskar sköna augusti välkommen med öppna armar.

Ha det gott på din plats och njut av sista julidagen.
Kramar från Eva-Mari

Hélène sa...

Hi Lisa,

A very busy week indeed !
How lucky you were to find mushrooms. Here, the drought is such that there will be no mushrooms in the woods this fall unless it rains during the whole month of August.

What a beautiful strawberry pie! everything homemade is so much better!

Here temperatures are still around 30°C and it is forecasted 35°C the coming week and no rain expected. Everything is dried out and burned by the sun. The France has not experienced such a drought since 1959 !

Enjoy your sunday under the swedish sky.

Hélène

Monica sa...

Visst är det skönt med det här lite svalare vädret! Nu går det ju att vara ute och fixa i trädgården! Härligt med gäster på torpet och jag skulle inte ha något alls emot att sitta i ditt mysiga torpkök och fika! Speciellt inte om man fick en sådan smaskig jordgubbspaj...
Och så har du hittat kantareller igen! Det kan jag avundas dig - att kunna GÅ ut hemifrån och hitta kantareller! Det kan vi inte här.
Ha det gott, kramar, Monica