söndag 8 januari 2023

Året som gick


Januari var ganska mild 2022, men i slutet tittade den efterlängtade solen in i mitt kök! 


Februari - en mycket tung månad. En ljuspunkt fanns det dock - min Damkör hade ordnat en fantastisk avskedsfest för mej och denna bukett var pricken över i:et. Annars var det tungt med två begravningar dagarna efter varandra och dessutom ett krig som startades och pågår fortfarande.



Mars - och jag bjuder in till våffelkalas på torpet bland krokusar och scilla. En ljuvlig dag som jag minns.


April - och det blev påsk. Jag firade hos kusinen i Sörmland och bjöds på allehanda läckerheter!

Maj - och min födelsedag. Solen sken och jag hade gäster och egen födelsedagstårta och hemgjord pizza innan. 
Juni - som blommade rikligt och det var den varmaste midsommar jag minns. Firade i Sörmland hos kusinen igen. Födelsedagskalas i Sthlm när yngste brorsonen fyllde 40 år. Varmt och torrt!


Juli - och jag hittar både blåbär och svamp. Annars blir det dåligt med svamp senare. Flera bjudningar till vänner och släkt både här och där. Fortfarande varmt och torrt.


Augusti - och värmen håller i sej. Jag får besök av lilla brorsdottern Leah med familj. Vi åker och badar och umgås hemma i lägenheten. Leah trycker på alla knappar hon kan hitta och vi gungar i en lekpark. Ett intensivt och roligt dygn.


September - och mina fönsterlådor blommar över alla breddar. Nemesia ska det vara och dubbel snöflinga. Jag letar svamp i skogen men hittar ingen. Alldeles för torrt, tyvärr. Värmen lugnar dock ner sej lite - äntligen!


Oktober - jag nästan "dammsuger" skogen och hittar en liten svamp här och där, men de där ställena finns bara inte. Här är nog den största skörden för året.


November - i mitten av månaden var det rekordvarmt, ca +16 grader och kändes som sommar. Veckan efter fick vi snöstorm och flera decimeter snö och många minusgrader. Jag byter till vinterdäck!


 December - i mitten av månaden bjuder jag några vänner på lite "lilljul" hemma i köket. Trevligt! Jag går på min f.d. Damkörs konsert inne i stan och åker på en långdragen förkylning/flunsa som pågår fortfarande. Julen blev lugn och även nyårsafton. 

Det känns alltid lika skönt att ha kommit ut på "andra sidan". Nu kan allt bara bli bättre och ljusare. Den myckna snön som fallit i flera dygn har börjat regna bort redan och jag börjar också längta efter våren, men mest ljuset.

God fortsättning på nya året!

3 kommentarer:

Monica sa...

Åh, så trevligt att du också har gjort en årskrönika! I ett lite mer hanterligt format än min...men så många minnen, det flesta fina och glada! Märker att du ofta bjuder släkt och vänner både på torpet och i lägenheten! Tårtan du gjorde till din födelsedag ser underbart läcker ut! Så härligt när jordgubbarna kommer - det längtar man! Men visst är det skönt att vi är "på andra sidan" och att det blir ljusare för varje dag!
Hoppas att din envisa förkylning/influensa försvinner helt nu!
Kramar, Monica

Solstrimmor sa...

God fortsättning önskar jag dig också. Och så önskar jag en bit av din födelsedagstårta, precis nu, till min fattiga kopp kaffe!
Tack för årskavalkaden. Sommarblommorna är så efterlängtade nu i trista tråkiga blöta januari!
Kramar från Eva-Mari

Hélène sa...

Bonjour Lisa,

Quelle bonne idée de revenir sur l'année 2022 et sur les moments qui ont marqué chaque mois. Vous avez eu des moments agréables et joyeux avec votre famille et aussi de tristes moments si j'ai bien compris.
Moi je n'ai pas grand chose à raconter sur 2022 car c'est une année où j'ai eu beaucoup d'inquiétude pour certains membres de ma famille.
Espérons que 2023 se passera bien pour tout le monde, surtout que la guerre s'arrêtera et que votre rhume/grippe et les symptômes qui s'éternisent vont disparaître avec les jours qui ralongent.

Amicales pensées.

Kram Hélène