torsdag 20 juni 2013

Torsdagstema: MIDSOMMAR


I morgon är det midsommarafton!

Jag har gjort en ny krans till ytterdörren - björklöv och smörblommor! Smörblommorna behåller sin färg, och mörknar något, och björklöven hoppas jag håller sej gröna.


 En krona av smörblommor blev det också. En gång gick jag en kurs i gräskronebindning och jag använde här samma princip:
Här är en beskrivning
Börja med en grov ståltråd (najtråd eller grov koppartråd) och klipp till hur lång du vill ha den, gör öglor i ändarna så du kan fästa ihop kransen. Förbered med tunna buketter i förväg, fläta sedan enligt ovan! Växter som ska användas bör tas före midsommar så att stjälkarna är någorlunda böjliga, utan att gå av.

Pionerna på torpet har slagit ut, de började i tisdags. De rosa och vita är först ut. Shersmin och blommande kirskål får fullända buketten.

Med denna ljuva bukett vill jag önska alla läsare en riktigt fin och skön MIDSOMMAR!

Flera inlägg i temat "midsommar" hittar du hos FABRIKEN.

19 kommentarer:

Hajan sa...

Kära lilla gumman, det var mycket vackert Du gjort.
Kronan med Smörblommor älskar jag, jättefint.
Sen har jag sagt så många gånger
det finns inga så vackra blommor som Pioner, och vilken underbar doft
de sprider.
GLAD M I D S O M M A R

Stilitiden sa...

Vackert! Så fint med smörblommor, det enkla är det fina verkligen:)

Önskar en fin midsommar!
Camilla/Stilitiden

Solstrimmor sa...

Stor midsommarkram till dig! Så fin krans, för att inte tala om kronan... och buketten!

Eva-Mari

n o r d i n g å r d e n sa...

Jösses vilken fin dörrkrans Lisa, det märks att du är en kostnär!!! En rikigt GLAD MIDSOMMAR önskar jag dig!!! Din bloggvän Mari.

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Jättefint med smörblommor, smart och ta blommor som blir fina när dom torkar. Mina kransar ser lite dystra ut idag!
Önskar dig en fin glad midsommar
Kramar
AnnaMaria

Home Bohemia sa...

Åhh så fint!! Både kransen och kronan. Den där smörblommekronan ska jag prova och göra någon gång. ha en fin midsommar/Kram Maria

Rosa i huset i vitt sa...

Kikar in och önskar dig en fin Midsommar
kram Rosa

OlgaA sa...

Så kreativ du är Lisa!

Gladmidsommar till dig!

kram/Olg@

Monica sa...

Så duktig du är, vilket tålamod, och så vackert det blev!
Tänk att smörblommor och björkkvistar, som finns överallt, kan bli så vackert!
Jag önskar dig en riktigt skön midsommar!
Kram, Monica

Gabriella sa...

Härliga bilder! Underbart att få njuta av alla fina blommor nu på många sätt och vis. Gillar verkligen din krona av smörblommor, fantasirik och härlig!=)
Ha en fin midsommar!

Härliga Livet sa...

Kikar in och önskar dig en härlig midsommar.
Kram Pernilla

G:a Affären sa...

Sådan sysselsättningar är det enda jag vill göra nu, plocka blommor och göra kransar. Så lyckade kransar du gjort, vackert!
Önskar dig fina Lisa en härlig midsommar!

Kramar
Cia

Snäckskalsdalen. sa...

Va gulligt av dig att lägga ut hur man gör en krona - om det inte hade varit åska på väg så hade jag gått iväg på en gång ner till ängen och plockat blommor!

Och så fin den blev och kransen är bedårande. Jag behöver nya till våra dörrar och nu fick jag bra inspiration här.

Jag tror kanske jag får be bonden att låna en maskin och ta av dom smörblommor som finns för att det ska räcka, du vet, första gången och så!

I headern älskar jag bilden i mitten, vilken bild! Helt ljufvelig!

En riktigt skön Midsommar helg ber vi här att få tillönska! Själva har vi klivit av alla engagemang och stannar hemma i lugn och ro!

Kramar
Agneta och P!

Eleonora sa...

Du fick som du önskade: Pioner till midsommar.
Fin krans och krona du har gjort.

Tinas bo sa...

Superfin gäskrona!!
Tack för beskrivningen.. :0)

Ha en fin midsommar!
Kram Tina

john sa...

Can't believe you have made what we would call a weed into such a lovely display ! Buttercups are everywhere at the moment so thanks for sharing the details too ! Happy midsummer...Gail x

M/S Design sa...

En riktigt fin krans!!!
Ha en riktigt trevlig Midsommarhelg
Kram
Mariana

Fröken Grön sa...

Hoppas att du också har haft en riktigt skön midsommar. Den där smörblommekransen är fantastiskt fin! Toppen med instruktioner.
Må så gott!
/Anna-Karin

sweetpea family sa...

beautiful so sunny x