fredag 12 maj 2023

Äntligen!


Ja, äntligen levererar maj lite värme och snabbt går det. Bara på någon dag slog körsbärsträdet ut...


Det blir flera tulpaner för varje dag och igår hörde jag göken för första gången i år! Allt på en gång!


Björkarna utanför min balkong utvecklas timme för timme. Även här gol göken igår kväll!


Det blev även städning inne i torpet och utemöblerna åkte också ut - äntligen! Jag har sått både lök, dill och sallad.


 Alldeles nyss fick den övervintrade Murgrönspelargonen komma ut på balkongen - äntligen! Oj, så den hade vuxit! Jag fick korta ner den med någon meter! Säkert trevligare plats än inne mitt sovrum. 

Den ljuvligaste tiden på året har faktiskt börjat och som vi har väntat! 

Njut av helgen som kommer!

4 kommentarer:

Monica sa...

Ljuvliga bilder från din fina torp-trädgård, där ser så lummigt och härligt ut!
Och jag är så imponerad av din murgrönepelargon, som du lyckas övervintra år efter år!
Ja nu är vi riktigt inne i en av våra favoritmånader! Även om det är mycket jobb i trädgården...
Ha det gott och fortsätt njuta!
Kram, Monica

Solstrimmor sa...

Tack detsamma min vän! Nu är den bästa tiden, lagom varmt även om det är för hett på min balkong innan jag satt upp rullgardinsjalusierna.
Beundrar din år efter år övervintrade Murgrönspelargon. Tänk så många sorters pellisar det finns!
Du undrade om min doftpelargon var ett skott från din, tyvärr inte. Tror den somnade in när jag mitt i vintern flyttade till Falun. Den här fick jag i morsdagspresent för nåt år sen och är inte en Fragans. Men den här blommar också med vita skira (skräpiga) blommor under sommaren. En släkting helt klart.

Önskar dig en skön helg på torpet.
Kramar från Eva-Mari

Hélène sa...

Bonjour Lisa,

Vous devez être heureuse de pouvoir enfin profiter des belles journées du mois de Mai pour admirer les fleurs qui éclosent chaque jour. C'est l'un des meilleurs moments de l'année à mon avis avec le mois de Juin. J'ai coutume de dire que le mois de Juin, c'est le mois du jardin (chez moi).
Profitez-bien de votre chalet et de la nature.

Kram
Hélène

HWIT BLOGG sa...

Ja nu gäller det att njuta 100 %...det går fort nu. Värmen har gjort att allt bara exploderade i grönska! Bästa maj...så efterlängtad...
Kram från Titti