fredag 5 maj 2023

VÅREN på vänt?


Alldeles nyss på skogspromenad, men jag frös så den blev kort. Det är bara ca 8 grader och lite vind som är iskall. Brrrrr!!! 


Tidigare idag, en sväng till torpet, men allt ser vinterlikt ut i köket. Har ingen lust att städa, eller ta fram utemöbler när det är så himla kallt. Pelargoner och annat står på vänt, precis som våren.


På plantförsäljningen köpte jag ju en del tomatplantor, varav en hade små gröna tomater som nu har blivit röda. Hoppas att det blir flera, men jag ser inga blommor här.


Min övervintrade Pensépelargon har knoppar! Den växer som attan dessutom. Den verkar trivas i mitt torpfönster.


Allt väntar bara på värmen - även fröna som jag tänkt så snart. Få se hur det blir till helgen...


 I veckan blev det en värmande soppa med ogräs igen. I förra inlägget blev det ju en slags pizza. Här hade jag ett halvt paket bacon, samt kokt potatis, morötter samt nässlor och kirskål. Jag slängde ner en näve röda linser också. Jisses, så god soppan blev!

Jag hoppas nu att värmen äntligen kommer. Jag är lite orolig för blomningen på fruktträden. Knopparna är sprickfärdiga, men om de fryser är det inte kul. I morse var det -3 grader! 

Njut av helgen!

3 kommentarer:

Solstrimmor sa...

Ja en värmande soppa skulle man lätt kunna äta varje dag! Vantarna på under förmiddagspromenaderna. Men vi går mot varmare tider även om det har gått långsamt i år.
Åh, den fina Pensépelargonen! Tänk att den är så frodig hos dig. Ska nog försöka få tag på en i år. Eller så nöjer jag mig med mina säkra kort, Mårbackorna.

Önskar dig en fin helg med fler plus på termometern!
Kramar från Eva-Mari

Monica sa...

Åh, vilken vacker skog med mossa du har att vandra i! Sådana skogar finns inte här nere. Tråkigt att ni har det så kallt, men jag tyckte att dom sa på vädret i TV, att det skulle bli varmare nu. Idag har det blåst nästan storm här, så det blev bara en språngmarsch till bilen, när vi skulle iväg och handla.
Soppan ser underbart god ut och visst känner man sig "nyttig" när man gör sådan mat?
Ha en skön helg med lite värme!
Kram, Monica

HWIT BLOGG sa...

Ja kyliga vinfar och frostiga nätter här med! Jag är också lite orolig för äppelblommen...vi får hoppas det vänder snart :)
Soppa är alltid gott!!!
Ha en fin söndag & njut av dagen...
Kram Titti