fredag 26 maj 2023

Frömjöl, blomstersnö, glädjen och sorgen


Luften är alldeles tjock av frömjöl och blomstersnön snöar i luften överallt nu. Syrénerna har slagit ut. Jag längtar efter regn för det är väldigt torrt.


I måndags fyllde jag år och bjöd några vänner på lite fingermat, kaffe och jordgubbstårta i vanlig ordning. Det var strålande sol och så perfekt att duka ute på torpet.


Den obligatoriska jätteblomman från min farbror blev i  år denna skönhet! Så tacksam!


Jag fick också en rejäl överraskning: två representanter från min Damkör dök upp! Helt utan förvarning och gav mej denna ljuvliga bukett! De saknar mej och jag saknar dem!


Torsdag och begravning av min kära kusin M! Så vackert, sorgligt och berörande! Ofattbart att hon är borta. Hon skulle fyllt år på söndag! 💗


Idag fick jag dessutom höra att kompositören och musikern Stefan Nilsson gått bort i ALS, denna hemska sjukdom. En otrolig musiker och människa som jag haft nöjet att arbeta med, samt han gifte sej med en kollega. Han har skrivit mycket musik, bl.a. till "Skärgårdsdoktorn" "Gabriellas sång" m.m. Så bedrövligt sorgligt detta är! Vila i frid, fina Stefan!💗


 Slutligen - mors dag på söndag och jag tänker på min kära mormor. En bild från hennes ungdom och liljekonvaljerna som växer i gruset på torpet. 

Ha en vacker och fin pingsthelg och en ljuvlig mors dag på söndag!

4 kommentarer:

Solstrimmor sa...

Åh, så mycket sorg runt dig. Men de vandrar ju hand i hand, sorgen och glädjen. Balansen måste finnas även om den är svår att förstå när man är mitt i det sorgliga. Sköna maj har verkligen levt upp för sitt namn. Även här har syrenerna börjat blomma, liljekonvaljerna tittar upp och igår gick jag förbi "mitt" äppelträd där blommorna börjat slå ut.
I rasande fart har jag sålt min brandstege som legat ouppackad under sängen i åtta år (tack och lov), och mina köksstolar som jag inte behöver längre. Trodde aldrig att det skulle gå så fort när det väl hände! Jag flyttar nämligen in i min nya lya före midsommar redan, hurra! Det ska bli så skönt att slippa den värsta sommarhettan och få sitta i skuggan och bese livet i trädet som växer alldeles utanför balkongen.

Önskar dig en fin pingst... och några nätters regn. Själv ska jag hämta ner flyttkartongerna som stått på vänt på vinden.
Kramar från Eva-Mari

Evas Pyssel sa...

Så vackert, så sorgligt och så många minnen och mitt i allt livet här och nu. Prunkande blommor av olika slag syrener som ger en nysningar och röda ögon. Du har rätt. . . lite regn skulle underlätta en hel del på olika sätt. Vilket "godisbord" du bjöd på. Det kalaset hade jag gärna varit med på. GRATTIS så här i efterskott. Ampeln är helt ljuvlig. Precis en sådan present man vill ha den här tiden.
Ha det fint önskar dig Eva

HWIT BLOGG sa...

Så vackert, sorgligt och livets alla vändningar tyvärr. Grattis i efterskott och hoppas du njuter av sköna maj nu...
Kram från Titti

Monica sa...

Mysigt och gott födelsedagsfirande på torpet, men också begravning av en kär kusin och en väns bortgång. Ja, livet är skiftande, minst sagt.
Det bara klumpar ihop sig ibland...
Vi får njuta av livet så länge det varar.
Stor kram, Monica