fredag 19 maj 2023

Ljuvliga MAJ!


Vilka dagar vi har nu och allt bara blommar och snabbt går det. Förgätmigej blev till en rufsig bukett medan jag klippte gräset - de stod lite i vägen och det är ju synd att klippa bort dem.


Just nu är det päronträdet som tokblommar. Körsbär och plommon är nästan utblommade och äppelträden har börjat lite smått.


Tänk, att detta päronträd alltid blommar så in i norden. Sällan blir det vettiga päron, men ibland kan det överraska.


Gammeltulpanerna som börjar som gula och slutar som röda. Ja, de har slagit ut och dyker upp lite här och där.


 Min lilla älskling "Spetsmössan" har börjat slå ut. Åh, så fin den är och blommar bara under försommaren.

Allt går så svindlande snabbt nu och det är knappt man hinner med. Lite körigt blev det för mej. Nu väntar ett jubileum i teatergruppen i morgon där jag ska medverka vid lite uppträdanden,  sen födelsedagskalas på måndag (jag) och nästa vecka blir det begravning mitt i allt detta vackra! Fruktansvärt sorgligt mitt i allt. Min älskade kusin, systern till hon som dog för drygt ett år sedan. Nu är båda borta! Så svårt att ta in detta.

Just ikväll vilar jag ryggen efter en urjobbig gräsklippning på torpet och det känns verkligen i hela kroppen, framför allt i ryggen! Man är inte 27 längre!

Ha en härlig fortsättning på denna vackra långhelg!

4 kommentarer:

Monica sa...

Ja, jag håller med: Maj är en fantastisk månad! En av favoriterna med allt som händer i naturen och den härliga (lagom) temperaturen! Så frodigt och grönt i din torp-trädgård! Dina gula tomater, som blir röda, är SÅ fina! Har aldrig sett något liknande!
Här har vi ju numera en robot, som klipper gräset måndagar, onsdagar och fredagar, men det finns inte mycket att klippa på vår sandiga jord...
Roligt för dig att medverka i uppträdandet i teatergruppen men inte så kul med begravning förstås. Så sorgligt att förlora nära och kära.
Och din ryggvärk känner jag igen, så är det här också ibland...
Må så gott i försommarsolen.
Kram, Monica

Solstrimmor sa...

Nu går det för fort, ja allt, utom det jag väntar på, haha! Redan är grönskan tät i "min" park och nu ser jag inte in i den längre. Och överallt blommar träden, ditt päronträd... så vackert.
Hoppas du får en trevlig födelsedag, grattis i förskott, och lycka till på uppträdandet. Det är märkligt när våra nära försvinner från oss, ofta alltför tidigt, men livet går vidare och det gäller att ta vara på tiden vi har och njuta i vardagen.

Önskar dig en fin helg.
Kramar från Eva-Mari

Hélène sa...

Bonjour Lisa,
Oui, les jardins sont si verts et beaux au mois de mai, les floraisons se succèdent, le chant des oiseaux nous accompagnent et s'il y a un peu de ciel bleu, cela nous donne du coeur à l'ouvrage qui ne manque apparemment pas dans votre jardin qui me paraît grand.
Désolée pour le deuil qui vous frappe. Plus on vieillit et plus c'est difficile de voir ceux que l'on aime s'en aller.

J'espère que vous aurez un bon anniversaire lundi.

Bien amicalement,
Kram
Hélène

HWIT BLOGG sa...

Så härliga vårbilder! Ja sköna maj, denna fantastiska månad...och alldeles för fort går den! Ja inte är man 27 längre heller, jag vet :) Njut nu av en skön söndag Lisa...
Kram från ett soligt Öland & Titti