fredag 21 juli 2023

Kärt besök och skördeandens tid


Höstanemonerna har slagit ut, och det är väl högsommar snarare än höst. Annars påminner vädret väldigt mycket om  lite höst. Svalt och växlande hela tiden och jag njuter och tycker det är ett underbart sommarväder!


Veckan har präglats av ett mycket kärt besök av äldste brorsonen med familj, plus den yngre brorsonen. Jag fick äntligen träffa den lilla prinsessan nummer två - lilla Ellie! De kom från "Pippilandet" i Småland och jag hade förberett allt till tänderna och fick vara ganska flexibel med alla allergier i sista stund. Vi hade det jätteskönt. Jag hade fixat grillat med tillbehör och glass med jordgubbar m.m. Det blev jakt i trädgården med den livliga äldre syster yster. Vi hade en härlig eftermiddag!

Den yngre brodern stannade kvar hemma hos mej, när barnfamiljen hade åkt mot Sthlm och det blev nattsamtal till fram på småtimmarna. Så värdefullt att hinna samtala så mycket och länge. 


Just idag har jag börjat plocka svarta vinbär. Kär väninna kommer imorgon och hon ska få både röda och svarta om hon vill.



 Förra sommaren fick jag en krusbärsbuske av pojkarnas mamma och i år bär den frukt - mängder av röda krusbär. Snart ska jag  plocka av dem.

Det är skördeandens tid (Nils Ferlin) och jag summerar lite hur skörden varit i sommar:

Jag kan konstatera att pallkragarna har givit NOLL skörd när det gäller allt. Såååå besviken jag är och jag fattar bara inte. Var det för kallt i maj, eller var jorden för dålig? Ingen rödlök, ingen sallad, urdålig potatis, där blasten bara blev någon decimeter och pytteliten potatis. Löken har inte grott - bara ett par som har blivit godtagbara lökar. Ja, det är verkligen bedrövligt!

Det som ligger på plus är krusbären, plommonen, svarta och röda vinbär. Det blir mycket päron!

Inga äpplen i år, helt ok.

Nåja, bara ett konstaterande, men jag har aldrig varit med om sämre skörd i lådorna.

Önskar er en fin och skön julihelg!

5 kommentarer:

Solstrimmor sa...

Vilka härliga, och intensiva, dagar du haft. Så roligt, men nog tar det roliga på krafterna nu för tiden? Alla fall tycker jag det. Men det där långa samtalet med yngre brorsonen ända fram på småtimmarna kan jag tro var värdefullt.
Märkligt med pallkragarnas trilskande. Minns att du brukar ju få massor med rödlök! Gläds nu åt vinbär och krusbär... och att du får ännu mer kärt besök!

Fina dagar med fortsatt lagom sommarväder önskar jag dig.
Tack för så fina ord om mitt sovrum!
Kramar från Eva-Mari

HWIT BLOGG sa...

Samma här! NOLL skörd i pallkragarna! Inte ett salladsblad! Mycket märkligt...
Njut nu av juli och sköna dagar Lisa :)
Kram Titti

Monica sa...

SÅ roligt med besök av brorsönerna och den äldres familj! Kan kännas lite jobbigt medan besöket varar, men lämnar härliga minnen, eller hur? Jag vet hur det känns att ha småbarn här - man är ju inte van...
Håller helt med dig om vädret: Njuter också av det lite ostadiga vädret, även om dagen idag var lite föör sval (≈16 grader) och med heldagsregn! Nu tar jag gärna ett par solskensdagar...
Tråkigt med din icke-skörd från pallkragarna! Man förstår inte riktigt varför det blir så ibland. Men du har ju en rik bär-skörd i alla fall! Om du har mycket röda vinbär: Prova att göra röd vinbärssylt, vi älskar den sylten till fläskpannkaka, blodkorv o. dy. istället för lingonsylt!
Ha det gott, kramar!

Evas Pyssel sa...

När det gäller din skörd så kan jag addera min till dina resultat . Jättemånga päron, inga äpplen. massor med vinbär, vildhallon. . . . . och jag undrar nu hur det har gått med kantarellerna ??? Men man får ta det som det blir. Har ju en hel del kvar i frysen och i syltburkar sen förra året. Men plockandet och fixandet är ju en av sommarens höjdpunkter.
Och ännu högre höjdpunkt är förstås när familjemedlemmar dyker upp. Underbara dagar med dem.
Ha det fortsatt fint önskar Eva

Hélène sa...

Bonjour Lisa,

Votre géranium est magnifique et vous avez dû passer un bon moment avec votre famille. cela fait du bien de voir et de discuter avec les siens.

Oui, les étés ne se ressemblent pas et les récoltes non plus. Cette année, avec la sécheresse de Juin et Juillet, le potager ne donne pas grand chose.

Kram
Hélène