söndag 16 juli 2023

Juliregn, besök och läsväder


Idag strilar regnet ner och det har regnat i natt. Jag njuter och det gör även Murgrönsviolen på balkongen, den som övervintrat från förra året. 


Grönskan tilltar mer och mer och jag njuter av detta väder. Svalkan (bara ca 18 grader) och det efterlängtade regnet. Jag tänker också på SVAMPEN!  Jag oroas också över den enorma hetta som råder i Europa. Så hemskt detta är!


I veckan besökte jag en väninna som bor på sin kolonilott hela sommaren. Vi spelade dragspel och åt grönkålssoppa, sedan hallon och glass. En härlig, regnskvättig eftermiddag och hon har en så vackert, vild trädgård där denna ståtliga stockros fanns.

Jag fick oväntat besök i fredags - min farbror bjöd ut sej, med särbo på fika och solen sken då. 

I veckan väntas storfrämmande av brorsonens familj med en ny medlem jag inte träffat ännu! Såååå kul!



En tur till skogen och blåbären har kommit! Lyxig frukost blir det nu. 


 Perfekt läsväder och nu läser jag denna och kommer på mej själv med att skratta högt lite då och då.

Allt gott till er!

4 kommentarer:

HWIT BLOGG sa...

Ja vilken sommar! På gott och ont! Nu längtar både jag och min trädgård efter regn! En mulen dag! Ja så säger man väl inte i november men ändå...
Bra boktips! Den ska jag kolla efter!
Ha en fin söndag nu :)
Kram Titti

Solstrimmor sa...

Tänk, Stockrosor har jag aldrig haft, de är så ståtliga! Kul och inspirerande att umgås med vänner och se andras trädgårdar. Och idka dragspel tillsammans!
Vädret gillar jag även om det var spöregn och starka vindar halva dagen idag. Blåser gör det fortfarande men solen skiner.
Förstår att du väntar på ditt besök och få träffa nyaste familjemedlemmen. Ha nu en fin tid och njut av det lagomväder som lovar fin svamp framöver.

Kramar från Eva-Mari

Monica sa...

Även här har vi ju fått lite regn på sistone och f.o.m. imorgon hävs vattningsförbudet i vår kommun! Skönt! Ja, hettan nere på kontinenten är ju förfärlig! Stackars människor! När vi var i södra Kina (för 23 år sedan...), var det 43 grader, minns jag, men det var fuktig luft, man svettades floder! Dom har ju både hett och torrt i södra Europa.
Och du har plockat blåbär! Vilken lyx, sådana har vi inte här...
Då kanske ni får lite svamp också, när det regnat, får vi hoppas!
Kul att din farbror bjuder in sig själv, tycker jag! Och spännande att brorsonens familj med en ny liten medlem kommer på besök! Fint med familjesammanhållning!
Ha det gott, kram, Monica

Evas Pyssel sa...

Visst är det skönt med lite svalkande regn. Men jag har inte fått den där rätta sommarkänslan även om solen skiner vissa dagar. Fasar verkligen över hettan i världen. Sonen i USA har haft det hett, men nu har det i alla fall lugnat ner sig lite. Blåbären är på G här med. Har också plockat vildhallon . Härligt med bären i frysen till vintern.
Ha det fortsatt fint önskar Eva