tisdag 11 juli 2023

Pelargoner, skördetid och bok


Pensépelargonen står och riktigt lyser utanför min entrédörr. Det är nu tredje året som jag har den. Vilken tacksam växt!


Skottet som jag tog har också utvecklats och blommar för fullt nu. Jag ska verkligen ta flera skott. Den verkar vara svår att få tag på ute i handeln. (Behöver måla om fönsterbrädan ser jag)


Röda vinbären har mognat. Trodde inte de skulle bli så många, men efter lite regn har den repat sej.


Två byttor är nu i frysen. 


 Lite läsning har också hunnits med. Råkade hitta denna hos Stadsmissionens loppis - 10:- ett fynd. En favoritförfattare just nu. Oerhört fängslande och fin berättelse.

Lagom skönt väder och vi väntar lite regn och hoppas på det. Skördetiden har börjat och snart är det svarta vinbärens tur, och krusbär - nya för i år! 

Ha en fortsatt fin vecka!

2 kommentarer:

Solstrimmor sa...

Pensépelargonen trivs verkligen hos dig! Klokt att ta skott och förnya. Man vet aldrig vad mammor kan ta sig till med! Jag såg på Plantagen att de kallade den Dr Westerlund. Den var mycket lik din i både blad och blomma. Tänkte inte på att dofta på den för nog doftar alla Dr Westerlund? Kanske felmärkt.
Moyes hör till mina favoriter också, har läst alla som kommit ut på svenska. Har du läst Etthundra mil? Rekommenderas varmt!

Ruskväder idag, mig gör det inget. Har så mycket att pyssla med.

Ha det gott!
Kramar från Eva-Mari

Monica sa...

Pensépelargonen är verkligen underbart fin och så roligt att du har tagit ett skott, som tagit sig och blommar! Har du moderplantan inom hus hemma på vintern?
Måste kolla mina vinbär imorgon, vi har varit lite upptagna av Paulas och barnens besök de senaste dagarna...
Dags att göra sylt, vi har saknat den!
Minns att Jojo Moyes var en favorit hos dig - köpte inte din svägerska en bok av henne till dig för något/några år sedan?
Ha det gott, kram, Monica