onsdag 3 januari 2024

Året som gick


JANUARI - inleder med ett flertal snösmockor med blåst. Allmänt ruggigt alltså, precis som i år.


FEBRUARI - Lite ljusare och lite lagom med snö. Jag är på torpet och leker sportlov.


MARS - man hör talas om den "arktiska bubblan" som vägrar släppa. Det blir nya snökanoner och mera kyla, trots små spirande snödroppar och krokus.


APRIL- den årliga plantförsäljningen äger rum i trakterna och jag köper på mej några tomatplantor. De får stå i torpköket för tillväxt. Kylan fortsätter dock.


MAJ - Äntligen börjar det likna något! Försommar och allt börjar blomma. Päronträdet och plommonträdet blommar ymnigt. Gräset växer som attan! Jag firar födelsedag och det blir även begravning av min kära kusin M. Jubileumsfest i teatergruppen med finmiddag och underhållning. Sorgen och glädjen...


JUNI - blir varm och torr. Midsommar firas hos kusinen i Sörmland och det är drygt 30 grader. Jag bor på torpet till och från. Nyplanteringarna vattnas i oändlighet och grannen är snäll och fyller mina vattentunnor. 


JULI - vädret lugnar ner sej och det är svalt hela juli och regnskurar titt som tätt. Jag trivs! Jag bor på torpet och får besök av brorsönerna med familj och lilla nya fröken E. Lek och kiss i trädgården - full fart!  Jag hälsar på väninnan i Vadstena, sedan Linköping hos kusin och faster. Jag blir bjuden och födelsedagsfirad med middag på restaurang.


AUGUSTI - som också blir sval och väldigt regnig. Så otippat! Jag får jättedålig skörd i odlingslådorna, men tomaterna växer och det är plommon- och päronår. Nya krusbärsbusken ger fin skörd.


SEPTEMBER- Väninnan K och jag åker till Sunne och ser Västanå teater: "Solens dotter". Underbart och vi bor på B&B. Det är milt och ljuvligt väder och vi firar svägerskans jämna födelsedag på hotell med övernattningar och stor middag i dagarna tre. Jag blir bjuden på flott födelsedagsmiddag av kära väninnan E med efterföljande i bubbel i hennes lusthus. 


OKTOBER -  Det regnar ganska mycket och svampen växer till allt mer. Det är ett kantarellår utan like. Jag plockar som vanligt trattisar som också börjar komma, men hittar även svart trumpet! Så oväntat!


NOVEMBER - är mörkare än vanligt och solfattig. Jag fortsätter att plocka svamp och syr gardinkappor till köket. Snön kommer tidigt och ligger kvar till och från.


 DECEMBER - snösmocka, som smälter bort före jul, sedan kommer nytt och det blir en vit jul med solglimtar. Jag bjuder några grannar på lite förjul, och åker sedan på en förkylning. Jag inställer den planerade julresan till kusinen i Sthlm och tillbringar jul och nyår hemma. Mycket inomhus blir det. Utomhus är det halka och snöstormar som avlöser varandra.

                         ⛄⛄⛄

Just idag yr snön och det viner utanför av den hårda vinden. Man vet inte om det snöar eller om det endast är yrsnön som redan ligger i drivor. Kaos i trafiken!

Ha en fin början och fortsättning på nya året!

4 kommentarer:

Hélène sa...

Bonjour Lisa,

Bonne et Heureuse année 204 (je sais que je vous l'ai déjà souhaité !).
quelle bonne idée de faire une rétrospective de ce qui a marqué la vie du jardin et du chalet chaque mois en 2023.
Ici, c'est de la pluie battante avec de la tempête. Nous n'avons pas trop à nous plaindre dans notre région de Rambouillet mais dans le nord de la France (Pas-de-Calais) cela fait presque deux mois que les gens sont inondés par intermittence.
On prévoit du froid la semaine prochaine avec peut être un peu de soleil.
Je pense à tous ces ukrainiens qui viennent d'être bombardés, qui sont dans le froid, sans chauffage et électricité. Je les plains et voudrais que tout cela cesse.

Passez une bonne fin de semaine et restez au chaud.
Kram
Hélène

Evas Pyssel sa...

Så trevligt att läsa din dagbok över året. Man glömmer ju så lätt . Hoppas nu vi får ett nytt år med glädje och positiva händelser att berätta om. Mitt 2024 började med ett besök hos tandläkaren som fixade en trasig fyllning. Hoppas att jag därmed har klarat av eländet (det dyra) för januari.
Kram Eva

Monica sa...

Åh, så roligt att du också gjort en årskrönika! Många fina bilder och så mycket du hunnit med under året när man ser det samlat så här! Härliga bilder från torpet och på svampen du plockat! Svart trumpetsvamp har jag aldrig hittat!
Här har det också varit ruskväder idag, med blötsnö och hård vind. Det lär ha varit väldigt högt vattenstånd också, men jag har inte varit nere vid havet och tittat.
Ha det gott, kramar, Monica

Solstrimmor sa...

Tänk så fort ett år går. Känner igen dina bilder och häpnar... det var ju nyss! Ett nytt år med nya möjligheter som vi stort sett kan forma själva. Hisnande när man tänker efter. Nu ser vi till att göra vår lilla tillvaro till en bra sådan. Den stora kan vi inte styra särskilt mycket över även om vi önskar det med hela våra hjärtan. Så... nu lever vi!
God fortsättning min vän och trevlig Trettonhelg.
Kramar från Eva-Mari