fredag 1 mars 2024

Äntligen MARS!


Det är äntligen första MARS och solen har visat sej, glimtvis och når nu in i mitt vardagsrum - ett härligt  vårtecken.


Jag har trotsat kylan och planterat ut en liten tete a tete utanför dörren. Den brukar klara kylan och håller sej i flera veckor.


 En andra omgång körsbärskvistar blommar också, så ljuvligt med vårkänslan här. Annars bjuds inte på så mycket sol - bara glimtvis mellan dimmorna. Det känns nästan som ett "lock" ligger på.

Veckan är nästan slut och jag har hunnit med att avverka ännu ett födelsedagskalas, samt ett årsmöte i bygdegårdsföreningen. Några skogspromenader har det också blivit och jag kan konstatera att det är isfritt i promenadspåret nu. Ljuset är i alla fall på väg och dagarna blir längre, tack och lov!

Ha en fin fredag och helg!

4 kommentarer:

Monica sa...

Visst är det härligt med ljuset som återvänder! Jag märker det mest på eftermiddagen/kvällen, när man inte behöver tända så tidigt.
Vilken fin plantering du gjort med videkvistarna över, ser ut som ett ombonat fågelbo!
Idag har det varit tät dimma här hela dagen, så det blev en innedag igen. Nu är vår trädgårdstunna tömd för första gången i år, så nu kan jag börja vårstäda i trädgården. Men det får vänta tills en lite soligare och varmare dag!
Ha en skön helg, kram, Monica

Solstrimmor sa...

Så söt plantering utanför din dörr. Nog är man sugen nu på att greja lite på balkongen, har ju ingen egen välkomnande entré som du har. Har sått en del och för första gången kallsått i bytta ute. Blir ju med pallkrage i trädgården i vår! Att sätta fingrarna i jorden, om än i liten skala, tror jag är välgörande för alla, i alla fall för mig!
Körsbärskvistarna är magnifika! Vår i en vas!

Ha det gott och i morgon åker vi Vasaloppet... framför tv:n. Också ett vårtecken!
Kramar från Eva-Mari

Hélène sa...

Bonjour Lisa,

Nous sommes toutes pareilles ! nous guettons les moindre signes du printemps
Ici, il pleut tous les jours, sans cesse. Nous n'avons pas vu un coin de ciel bleu depuis longtemps.
J'ai mis en pots quelques pieds de violettes et de primevères et j'ai cueilli des narcisses en boutons qui se sont vite ouverts dans la maison. Ainsi, je peux les admirer sans être mouillée !


Je vous souhaite un bon weekend
Kram
Hélène

http://hannaskrypin.se sa...

Det är underbart när ljuset kommer tillbaka. Tycker allt känns så mycket lättare då. Så fint med körsbärsblommor som blommar. Önskar dig en härlig helg.