fredag 8 mars 2024

Kvinnodag, vårsol och objuden gäst


Idag vill jag hedra min älskade mormor Sofia och hennes systrar. På akvarellen (som jag målat efter gammalt foto) är mormor yngsta systern i utsläppt långt hår, sedan är det de äldre, Pauline och Maria. Min mormor var född 1901 och är här 13 år. Tre systrar som alltid höll ihop. (ursäkta speglingen av min bokhylla i högra hörnet).


Två dagar i rad med klar himmel och vårsol. Pelargonerna frodas på torpet. Jag längtar efter att få börja städa både inne och ute.


Några krokusar börjar sticka upp - så hoppfullt!


Inte lika hoppfullt inne i torpköket - jag laddade en musfälla med ost - ostbiten är borta!!! Jag misstänkte att jag kanske hade fått in en liten mus och laddade fällan, men nu är den laddad igen. Få se om den lyckas eller inte...


 Underbara dagar - alldeles stilla och massor av sol även inne i köket nu. Jag har njutit och klippt buskar och äppelträd och laddat musfälla.

Ha en fin fredag och helg!

3 kommentarer:

Hélène sa...

Bonjour Lisa,

Cette lumière printanière est merveilleuse et l'on se sent revivre de voir la nature s'éveiller. La nature est toujours d'un tel réconfort.
Les hôtes indésirables fréquentent beaucoup de maisons et jardins. Il faut de la patience pour les prendre au piège car ces petites bêtes sont malines !
J'espère que vous passerez un beau weekend au chalet et que vous profiterez des nouvelles pousses comme les crocus ou les arbres fruitiers en fleurs.

Kram
Hélène

Monica sa...

Åh, så fint med din mormor och hennes två systrar!
Min mormor hade också två systrar och det har jag också (fast bara en kvar i livet).
Fint också med solen som lyser in på dina pelargoner på torpet! Och tänk att du har blommande krokus, måste ut och kolla mina imorgon! De små botaniska blommar men jag har inte sett till "de vanliga".
Här har vi haft en solig dag men det har blåst ganska mycket och bara varit ett par plusgrader.
Hoppas att vinden mojnar tills imorgon, så att man kan jobba lite i trädgården!
Ha det gott, kram, Monica

HWIT BLOGG sa...

Åhh bara älskar din akvarell! Ja våren knackar på lite sådär...ena dagen sol och andra dagen snö. Så fina bilder du bjuder på :)
Kram från Titti