fredag 14 juni 2024

Blomstertid och annat...


Det är verkligen en blomstertid just nu. Tyvärr regnar det stup i kvarten och är ganska kallt, men jag plockar in pioner och andra blommor - rädda det som räddas kan.


Vid entrén har både prästkragar och digitalis slagit sej ner...
Plymspirean har slagit ut...


Ja, hela trädgården är nu sin allra vackraste tid. Försommaren har den finaste blomningen och jag njuter när jag kan mellan regnskurarna.

Nej, jag bor inte på torpet nu, jag är instängd i min lägenhet och väntar på hantverkare, som ibland kommer, ibland inte. Inga besked får man. Det är fukt i mitt badrum och det måste renoveras och igår började man så smått, idag skulle de varit här, men ingen kom. KANSKE kommer de på måndag. Jag bävar inför detta. Hoppas att det sker under sommaren för då har jag i alla fall torpet och kan bo där.

Ha en härlig fredag och helg!
 

3 kommentarer:

Hélène sa...

Bonjour Lisa,

Quelle belle vue de votre jardin ! Magnifique !
Je vois que les artisans suédois ont les mêmes mauvaises habitudes que les artisans français. Le plombier qu'il font appeler 3 ou 4 fois, ou lui envoyer plusieurs messages avant qu'il ne daigne répondre ! les plombiers ont du pouvoir, de plus, ils sont très chers !
c'est la galère mais on a besoin d'eux n'est-ce-pas ?
J'espère que vos artisans viendront bien faire les réparations chez vous. C'est agaçant quand on ne sait pas sur "quel pied danser". (c'est une expression française, je ne sais pas si cela veut dire quelque chose en suédois).
Ici aussi, le temps est assez frais et aujourd'hui il pleut un peu. C'est bon pour les plantes. Je ne me plains pas de ce temps là.

Je vous souhaite un bon weekend.
Kram
Hélène

Monica sa...

Åh, så jobbigt - och retligt!- att behöva sitta och vänta på hantverkare, som inte kommer när dom sagt att dom ska komma! Nåja, det har ju varit lite blandat väder hittills denna sommar, så du missar inte alltför mycket. Men att bara vänta kan man ju bli galen av.
Här är det en orolig tid med hemtjänst både morgon och kväll...
Idag tycker jag dock att han verkar lite piggare - hoppas att det håller i sig!
Många vackra blommor och en väldigt vacker trädgård har du i alla fall vid ditt torp! Och så välskött!
Kram, Monica

Solstrimmor sa...

Så så fint det blommar i din torpträdgård! Du är duktig på att plocka in och njuta av buketter inne också. Njut av allt det vackra runt dig och ladda för det tråkiga som väntar. Badrumsrenovering. Suck! Men det blir säkert bra när det är klart.
Ha en fin helg hursomhelst.
Kramar från Eva-Mari