lördag 29 juni 2024

Efter midsommar


Blomningen är prunkande just nu och värmen i veckan har bidragit till att allt blommar över så snabbt! Däremot är denna Tvillingsporre ett säkert kort - den blommar hela sommaren. Jag fick den i födelsedagspresent. Så glad för den!


Midsommar har passerat och där var allt man kan önska sej. Fyra badande småbarn i förskoleåldern, samt fem (!) hundar. Några vuxna människor också såklart och mycket trevligt och livligt. Kul för mej som annars har det ganska lugnt på både hund- och barnfronten.


God mat så klart! Efter min egen sillunch med nubbe, blev det sedan grillat på kvällen: fläskytterfilet på ruccolabädd med parmesan och en sedvanlig glasstårta efteråt. Ja, en midsommar som heter duga. Vädret var toppen, lagom varmt och sol, men skönt regn på midsommardagen. 


I veckan som gick blev det värmebölja med ca 30 grader varje dag och jag gick i ide. Klarar inte sådan värme. Så skönt igår när det brakade löst och regnade och åskade. En sådan urladdning var perfekt och temperaturen är nu mera normal och i min smak.  Rosorna blommar nu. Ja, de blommar nästan ihjäl sej och kvistarna hänger av tyngden. Vackra och doftande!


 Just hemkommen från torpet och gräset är äntligen klippt. Som jag våndats för detta gräs. Det går ju inte att klippa när det regnar (före midsommar) eller när det är 30 grader varmt (veckan som gick). Idag blev det av och det känns så skönt!

Denna helgen är den sista på länge som jag kan tillbringa i min lägenhet. I veckan som kommer river de mitt badrum och jag flyttar till torpet. Jag vet inte hur länge badrumseländet kommer att vara, men kan bara hoppas på att det inte tar allt för lång tid. Glad att jag har torpet!

Önskar er en fin sista junihelg!

2 kommentarer:

Solstrimmor sa...

Oj en sån tvillingsporre du har! Jag har haft en sån en gång och den blev minsann inte så rikblommande som din. Bara att inse att alla inte har tumme med samma sorter. Så mycket spelar in... det har jag lärt mig. Även om man vill prova nya arter så är det nog bäst att satsa på säkra kort.
Vilket fint midsommarfirande du haft. Även jag. Men nu njuter jag, som du, mest av att tropiska värmen gjort uppehåll och det går att andas igen. Har hört att juli ska bli ovanligt varm och jag vådas.
Ha det gott och hoppas renoveringen inte tar alltför lång tid.
Kramar från Eva-Mari

Hélène sa...

Bonjour Lisa,

Vous avez eu une belle réunion familiale sous le soleil et vous étiez en très bonne compagnie.
J’espère que les travaux de votre salle de bain ne dureront pas trop longtemps et que le temps sera clément pendant votre séjour au chalet. Pas trop chaud et pas trop dép,une. Croisez les doigts !

Ici, cette semaine la chaleur s’est installée subitement et la terre est déjà dure et sèche... c’est désespérant de planter des fleurs et des légumes dans une telle terre !

Bon courage et prenez soin de vous.
Kram
Hélène