fredag 12 juli 2024

Juliblommor


Juliträdgården har börjat formera sej och Höstanemonen blommar redan...


Gladast är jag nog för Krolliljan som nog inte har blommat på tolv år. Krolliljan som jag tog från min pappas trädgård 2003 och som bara har blommat en gång tidigare. Liljebaggarna brukar ta hand om den, men så icke i år alltså.  Så....plötsligt!
 

Här lyckades jag fota en humlebagge.....


Myskmalvan har slagit sej ner vid husknuten och står där med sina skira blommor - nästan som fjärilar är de...


 Jag vaknar på torpet och morgonsolen silar in genom badrumsfönstret. Jag drömmer varje dag om mitt nya badrum i lägenheten. Där står det stilla, tyvärr. Bara fläkten som går hela tiden. Jag är hemma nästan varje dag och alltid är det något jag måste fixa med. Idag hämtar jag lite kryddor till middagen i kväll. Lite knepigt att bo på två ställen när det gäller det praktiska.

Ha en fin fredag och helg!

3 kommentarer:

Hélène sa...

Bonjour Lisa,

Oui, cela ne doit pas être pratique d'aller d'une maison à l'autre mais dites-vous que cela est temporaire mais je comprends que vous avez hâte de récupérer votre salle de bains à l'appartement.
Vous aussi, avez des lys qui ont fleuri après plusieurs années de repos. Tout comme les miens ! la nature est vraiment étrange et pleine de ressources.
Cette nuit, il a plu assez abondamment et la nature s'en porte mieux. Pas de corvée d'arrosage du potager ce soir !
Passez un beau weekend dans votre petit coin de verdure et prenez soin de vous (on dirait que le Covid repointe le bout de son nez par chez nous) alors prudence.
Kram
Hélène

Solstrimmor sa...

Så roligt att krolliljan blommar! Blommor medminnen ger varmt hjärta. När jag ser höstanemoner, som aldrig trivdes riktigt i min gamla trädgård, tänker jag på dig. Du har alltid haft så fina exemplar. De är så fina och resliga och passar tillsammans med all annan växtlighet. Myskmalvan trivdes dock hos mig också.
Må gott... och tänk så fint badrum du får... sen!
Kramar från Eva-Mari

HWIT BLOGG sa...

Juli, morgonsol och vackra blommor- mer behövs inte :)
Kram från Titti