fredag 9 augusti 2024

Rapport från exilen


Ja, det känns som om jag befinner mej lite i exil just nu. I mitt sovrum på torpet försöker jag ändå att höja nivån lite genom den ljuvligt doftande rosen, som jag fick i kruka i födelsedagspresent.


Just idag är gräset väldigt blött, (det kom en skur igår) men jag har i alla fall börjat kratta ihop äpplen.


Detta krattande lär jag få hålla på med en lång tid framöver. Det är extremt mycket äpplen i år. Grenarna släpar på marken.

Jag går in igen och njuter av morgonsolen genom lilla fönstret. Väldigt myggigt ute!


En liten tur i skogen i den klibbiga värmen som var i veckan, men det blev ändå några kantareller igen! Så gott! Jag ska äta dessa ikväll med lite kyckling till.

På badrumsfronten har det ändå hänt lite, tack vare att jag slog på "stortrumman" och ringde upp och undrade om det var paus i renoverandet. Det gjorde susen, så nu har de varit här sedan mitten på veckan och mycket har blivit gjort. Hoppas att det fortsätter i den takten.

Just nu nyduschad och fräsch efter lite spatid i föreningens bastuställe.

Ha det gott i augustivärmen.

 

4 kommentarer:

Hélène sa...

Bonjour Lisa,

Que de pommes vous avez ! il faut effectivement en éliminer certaines si vous voulez que les autres grossissent un peu. Cette année, le pommier de notre voisin n'a aucune pomme. On dit que les arbres fruitiers donnent une année sur deux.
Nous avons 4 pêches dans notre pêcher (hourrah !) dures comme de la pierre pour l'instant.
Le décor du chalet me semble charmant et j'aimerais y prendre le thé avec vous !
Quant à l'avancement de vos travaux, il faut parfois se battre et ne pas se laisser faire pour que les choses bougent. J'espère que vous allez bientôt récupérer votre salle de bains.
Ici, il fait chaud et sec et le jardin fait grise mine. On prévoit 37°C demain jusqu'à mardi et dans le sud de la France, c'est la canicule (40°C à l'ombre, voire plus).
Je vous souhaite un bon weekend et profitez bien de la chaleur modérée du mois d'août dans votre région.
Kram
Hélène

Solstrimmor sa...

Vilken stilren vacker pigtittare du har och så fint du pyntat den! "Mitt" äppelträd har också massor av frukt men eftersom det är vinterfrukt så sitter de kvar. I vinter kommer säkert stora skaror sidensvansar, som förra vintern, att ta rätt på äpplena, som inte är goda utan hårda och sura. Tyvärr.
Skönt att det verkar gå framåt med ditt badrum. Trummor är nog bra att ta till!
Önskar dig fina torpdagar.
Kramar från Eva-Mari

HWIT BLOGG sa...

Härligt att det går framåt med badrummet!
Kantareller får jag nog köpa...ja det går det också :)
Kram till dig från Titti

Monica sa...

Så skönt att höra att ditt badrum är färdigrenoverat (läste det på Instagram?)!
Och så bra att föreningen har ett bastuställe, som du kunde använda! Det är ju i alla fall bra, att badrumsrenoveringen är på sommaren, så att du kan bo på torpet!
Förstår att du har ett jobb med alla dessa äpplen.Hoppas att du också har fått lite svalare väder!
Kram, Monica