fredag 2 augusti 2024

Augusti, skördar och bokläsning


Förra helgen ägnades delvis åt broderns födelsedag. En härlig och helt lagom sommardag med god mat och dryck i deras ljuvliga lilla trädgård.


Hemma på torpet var det hög tid att skörda rödlöken, betydligt bättre i år än förra året. Nu hänger de på tork.


Det blir ett gigantiskt äppelår i år och jag har gallrat lite och första hinken till tippen här. Det lär bli många fler!


Tomaterna frodas och jag hoppas att de snart mognar så jag kan börja njuta av dem. 


Med mej hem från svägerskan fick jag med mej en hel trave böcker av denna författare. De är verkligen slukande!
 
Jag bor fortfarande heltid på torpet och badrummet har stått likadant i en månad nu och de borde snart börja med återuppbyggnaden!!! Känner mej liiiite otålig måste jag säja. 
Vi är inne i augusti och jag njuter ändå av sköna och lagom varma sommardagar och lite lagom med regn också. 
Ha en skön och fin helg!


 

4 kommentarer:

Solstrimmor sa...

Vilka härliga tomater du har att vänta på. De är godast, de egenodlade. Brukar tänka på dina rödlöksskördar när jag köper rödlök. Inte dåligt att vara sjäivförsörjande.
Men nu måste väl dina hantverkare ha semestrat färdigt! Hoppas det går fort.
Under tiden får du har det så gott på torpet. En hel kasse böcker har du att läsa... vad vore livet utan dem?
Kramar från Eva-Mari

HWIT BLOGG sa...

Härliga bilder och egen rödlök är väl det bästa! Ha det gott på torpet och njut av varje minut :)
Kram från Titti

Hélène sa...

Bonjour Lisa,

On dirait que vous avez un temps idéal pour profiter de votre jardin et du chalet. Vous allez avoir une belle récolte de petites tomates.
Cela sera donc, une année à pommes, avec de belles tartes et compotes en perspective.
Ici, les tomates commencent à rougir et il fait trop chaud (30°C) donc je reste à l’intérieur en attendant que les journées refroidissent. La chaleur et le soleil brûlant n’empêchent pas les mauvaises herbes de pousser, surtout du voisin !
Bonne lecture à l’ombre de votre pommier.
Kram
Hélène

Monica sa...

Läste senaste kommentaren före denna, så nu vet jag ju att din badrumsrenovering är klar! Jisses, så mycket äpplen du har - är det ingen som vill ha till mos?
Ha det gott, kramar, Monica