torsdag 17 oktober 2019

Torsdagsblandning i oktober


En liten oktoberrapport från mej.
Min höstkrans på ytterdörren fick bli en blandning av murgröna och torkad hortensia...


Flera dagar har vi haft disigt och dimmigt och nästan inget dagsljus. Ljuset som tänds vid mörker har lyst hela dagarna och det säjer väl en del om ljuset så här i oktober. 


 Nedanför min balkong lyser träden gula och de lyser verkligen upp i oktobermörkret. Vilken sällsam höstfägring det är i år och så fantastiska färger det är överallt! 


Kaktusen har börjat blomma, med besked! Oj, vilka blommor och så många! 


Ett par gamla ljusstakar som jag letade upp ur gömmorna, som jag fått en gång av min gamla farmor blev putsade och blanka igen! Så vackra de är och ljusen behövs verkligen nu.

En ruggig vecka har vi haft och det känns nästan som att den är slut nu och jag tar helg redan idag. Jag hoppas på bättre väder så jag kan vara ute i min trädgård igen. Det finns en del att göra där.

Ha en fortsatt skön kväll och helg!





4 kommentarer:

Monica sa...

Vilken härlig utsikt du har från din balkong! Jag älskar höstens varma färger och njuter verkligen av dem! Idag på promenaden i strandskogen såg vi nästa självlysande röda flugsvampar i den gröna mossan! Här har träden inte riktigt hunnit få sina höstfärger än.
Din farmors ljusstakar är verkligen fina! Och så roliga att ha som minne!
Så nu blommar din novemberkaktus! Visst har de underbara blommor!
Ha en skön helg, du, som redan har börjat!
Kramar, Monica

Solstrimmor sa...

Vilken romantisk krans du gjort, så vacker. Lyckliga du som har en ingång att pynta! Här i trapphuset får man inte ha något pynt alls utanför sin dörr, (brandfaran), bara en krans och den har inte kommit upp än.
Tacksamt med att se sin kaktus blomma än en gång. Min har gått hädan men jag har skott på gång som nog inte hinner blommar i år.
Den bästa fyndplatsen är allt de egna lådorna, så vackra ljusstakar du fann!

För min del passar vädret utmärkt som skrivarväder. Men det är synd om er andra, hösten behöver sol emellanåt för att komma helt till sin rätt.

Ha en fin höstdag, trots regntunga moln.
Kramar från Eva-Mari

HWIT BLOGG sa...

Dis o dimma här också...löven faller ner och jag hann inte med hösten riktigt!
Måste få in grill o trädgårdsmöbler i veckan.
Söndagskram till dig från Titti

Bettys beundran sa...

Så vackra färger utanför fönstret. Upplever att det är många nyanser av gult i år. Så bra att du putsade upp de vackra ljusstakarna. Om saker får ligga till sig så kan de få nytt värde.