torsdag 31 oktober 2019

Vinterdäck, stolsamling och vardagsmat


Vilken strålande höstdag det blev idag också. Det är ju dessa dagar som man verkligen älskar med hösten. Kylan har också kommit på allvar och det är flera minusgrader på nätterna...


I veckan var jag nere hos min rare farbror för att byta till vinterdäck och det är verkligen hög tid nu.
Dagen var också så vacker och solig och här är en bild från hans köksfönster med sjöglimt och allt. 


Ibland kommer jag plötsligt att tänka på saker jag nästan glömt bort - nämligen ett par stolar som jag fick av min pappa en gång, och som legat på torpvinden sedan jag fick dem för många år sedan. En vän till pappa har tillverkat dem och de är dessutom signerade. Som om jag inte hade tillräckligt med stolar! Ni som känner mej vet ju att jag nästan samlar lite på just stolar...


Sen är det ju detta med vardagsmaten - vad ska man äta på dagarna? Själv lagar jag all min mat och just nu har jag pippi på att rosta saker i ugnen. Så himla smidigt och gott. Här blir det mest vegetariskt: vegobullar, spetskål, blomkål och potatis. Bara lite olja och salt och peppar och maten är klar.
Har ni några bra tips på vardagsmat? 

Nu blir det promenad i solskenet.
Ha en fin torsdag!

3 kommentarer:

Monica sa...

Här har vi också lagt på vinterdäcken (d.v.s. vi åker till en däckfirma, som förvarar däcken och byter varje säsong). Vi har haft frost någon natt, men man vet ju aldrig när halkan kommer.
Vilken fin, gammal stol du fått av din far! Ett kärt minne, kan jag tänka mig!
Din mat ser jättegod ut och visst är det lätt och bekvämt att laga mat i ugnen. Jag gillar rätter där man kan ha allt i ett tillagningskärl! Pajer, gratänger och dylikt!
Ha det gott, kramar, Monica

Solstrimmor sa...

Vinterdäck har jag inga bekymmer med längre, beslutet att sälja min bil för sex år sedan har jag inte ångrat en dag. Buss, tåg, cykel och ibland, lånad bil, har fått ersätta. Nu har jag inte långt till "någonting", därför funkar det.
Stolar har jag också många av. När jag kalasar finns det att sitta på för nästan alla, ibland har dock gästerna fått ta några pallar med när hela bibban kan komma, vi blir fler för varje minut känns det som:)! Närmast stundar mitt första adventskaffe...
Mat. Ja, jag lagar också min mat själv. Mer och mer veg blir det, nästan av sig själv har avståndet till kött blivit större. Mycket soppor gör jag, fryser in i lagom portion, lätt när man inte har inspirationen, som nu när jag skriver. Då får maten inte plats i huvudet! Ikväll blir det mat hos dotter Lisa med familj. Så skönt att sätta sig vid dukat bord!

Glad november önskar jag dig.
Tack för fina kommentaren om mor.
Kramar från Eva-Mari

Bettys beundran sa...

Så fint din farbror bor med sjön så nära. Den där maten är inte alltid så lätt. Lagar också maten själv, vill inte att den ska ha åkt ut i världen innan den hamnar på mitt matbord. Men jag håller med det är inte lätt. Jag tycker inte det är så roligt att åka till stora köpcentrum för att handla men har en bra närbutik. Ibland "trollar" jag med det som finns hemma det brukar bli bra.